Gerdab.IR | گرداب

گوگل به دنبال رضایت گرفتن از هند

گوگل به دنبال رضایت گرفتن از هند
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱

گوگل برای حفظ وضعیت خود در بازار هند از دادگاه عالی این کشور خواسته حکم پرداخت جریمه ۱۶۱.۹ میلیون دلار و تغییر شیوه قرارداد‌های شرکت با سازندگان تجهیزات طرف ثالث را لغو کند.

به گزارش گرداب به نقل از انگجت، گوگل از دادگاه عالی هند خواسته تا دستوری را مسدود کند که احتمالاً اکوسیستم اندورید را تغییر می‌دهد.

کمیسیون رقابت هند (CCI) در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی جریمه‌ای ۱۶۱.۹ میلیون دلاری برای گوگل تعیین کرد. علاوه بر آن طبق دستور کمیسیون، گوگل اجازه نخواهد داشت «سازندگان تجهیزات اصلی» (original equipment manufacturer) یا دستگاه‌های اندروید را وادار به نصب اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل در موبایل هایشان کند.

آخر هفته گذشته دادگاه تجدیدنظر هند نیز درخواست شرکت برای لغو این حکم را که قرار است از ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ میلادی اجرایی شود، رد کرد.

طبق اسناد دادگاه، گوگل در دادگاه عالی این کشور درخواستی برای به چالش کشیدن رای دادگاه تجدیدنظر ثبت کرده است. طبق گزارش‌ها این شرکت آمریکایی به عنوان آخرین تلاش برای جلوگیری از اجرایی شدن دستور کمیسیون رقابت هند این درخواست را ثبت کرده، زیرا تاثیر قابل توجهی روی کسب وکارش خواهد داشت.

هرچند جریمه ۱۶۱.۹ میلیون دلاری برای گوگل سنگین نیست، اما دستور CCI که شرکت را مجبور به تغییر معاملاتش با تولید کنندگان دستگاه‌های اندروید می‌کند، پیامد‌های زیادی برای شرکت دارد.

CCI می‌خواهد گوگل از افزودن بند‌های «anti fragmentation» در قراردادهایش با شرکت‌های دیگر جلوگیری کند. این بند‌ها اجازه نمی‌دهد شرکت‌ها از نسخه‌های اصلاح شده اندروید استفاده کنند.

دستور کمیسیون رقابت هند، شرکت آمریکایی را مجبور می‌کند تا به فروشگاه‌های اپ طرف ثالث اجازه دهند در گوگل پلی حضور یابند. همچنین کاربران می‌توانند اپ‌هایی که دست اول روی گوشی نصب شده و نیازی به آن‌ها ندارند را پاک کنند.

باید توجه داشت که هند بازار مهمی برای گوگل به حساب می‌آید. در این کشور حدود ۶۰۶.۶ میلیون نفر گوشی هوشمند دارند و ۹۷ درصد موبایل‌های این کشور مجهز به سیستم عامل اندروید هستند. به بیان دیگر گوگل نمی‌تواند این بازار را از دست بدهد.