Gerdab.IR | گرداب

رویای متاورس «متا» را نابود خواهد کرد؟

رویای متاورس «متا» را نابود خواهد کرد؟
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

بخش واقعیت مجازی این غول شبکه‌های اجتماعی ضرر ۱۳.۷ میلیارد دلاری را تجربه کرد.

به گزارش گرداب، همزمان با همه‌گیری کرونا تقریبا تمام شرکت‌های فناوری بر روی فناوری‌های ارتباط از راه دور، کلاس‌ها و کنفرانس مجازی سرمایه‌گذاری کردند و تلاش کردند از این موقعیت برای محکم کردن جای پای خود در جهان دیجیتال استفاده کنند.

اما فیسبوک به امید محقق شدن «متاورس» یا جهان دیجیتالی تمام توجه خود را به فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اختصاص داد. خرید شرکت اوکلوس باعث شد که فیسبوک دارای یکی از بهترین هدست‌های واقعیت مجازی در جهان شود. تلاش برای ساخت کیت‌های برنامه‌نویسی برای واقعیت مجازی و تبدیل شدن به هاب اصلی واقعیت مجازی تنها هدف فیسبوک نبود.

فیسبوک اساساً برای متاورس قدم برداشت و آن را رویای خود قرار داد. تغییر نام این شرکت به «متا» از همین رویا پرده برمی‌دارد. تلاش برای ایجاد یک شبکه اجتماعی مبتنی بر واقعیت مجازی که جانشین اینترنت کنونی شود، رویای فیسبوک است. اما تا محقق شدن این رویا راه درازی باقی مانده است، اگر روزی محقق شود.

واحد Reality Labs متا در سال اخیر توانست ۲.۱۶ میلیارد دلار درآمد کسب کند. فروش هدست‌های Occlus Quest مهم‌ترین دلیل این درآمد بود. اما نسبت به سال ۲۰۲۱ این مبلغ کمتر شده است. متا در مجموع ۱۳.۷ میلیارد دلار ضرر در بخش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تجربه کرده است.

پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۲۳ این میزان بیشتر هم شود. متا در حال سرمایه‌گذاری برای یک آینده بلندمدت است، اما باید آیا در کوتاه مدت آن‌ها می‌توانند با این چالش‌ها دست و پنجه نرم کنند یا خیر.