Gerdab.IR | گرداب

فرصت‌های ارز دیجیتال برای ایران

فرصت‌های ارز دیجیتال برای ایران
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱

رمزارزها که به صورت غیر متمرکز و در بستر شبکه بلاک‌چین فعالیت میکنند، به علت ضد تحریم بودن بلاک‌چین فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را برای تعاملات مالی بین‌المللی پیش روی ما می‌گذارند.

به گزارش گرداب، با اعمال تحریم‌های کشورهای غربی بر ارتباطات بانکی و مبادلات تجاری کشور ایران و از سوی دیگر با گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر و محبوبیت رمزارزها به عنوان یک واحد پولی، بخشی از نظرها متوجه فرصتی به نام «رمزارز»‌ها و به طور کلی «ارز دیجیتال» معطوف شده است. قانون‌گذاری در زمینه‌ی «حکمرانی دیجیتال» به یکی از چالش‌های اساسی بسیاری از کشورها از جمله کشور ایران تبدیل شده است.

در این زمینه، اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا در پرونده‌ای به نام «رمزارزها؛ تهدیدات و تمهیدات»به بررسی ابعاد این موضوع پرداخته است.

در این گزارش، «امیر خدادادهمدانی»مدرس دانشگاه و حقوقدان فناوری‌های نوین به امکانات و موانع استفاده از ارز دیجیتال در مبادلات خارجی کشور پرداخته و راهکارهایی را در این زمینه ارائه داده‌اند.

خداداد در زمینه توسعه ارزهای دیجیتال گفت: با رگولاتوری در زمینه ارزهای دیجیتال، وقتی که کاربران، رمزارز را از صرافی‌ها یا سایر مراکز خدمات‌دهنده ارز دیجیتال داخل ایران جابه‌جا می‌کنند و به واسطه قوانین داخلی که باید تنقیح و ایجاد شوند و تایید هویت شخصی جزو قوانین اصلی قرار گیرد، هویت کاربران و تراکنش‌های آن‌ها برای سیستم‌های داخلی مانند سازوکارهای دولتی مشخص و شفاف می‌شود. به این ترتیب، حاکمیت می‌تواند وظیفه نظارتی خود را برای جلوگیری از تخلفات انجام دهد.

این حقوقدان فناوری‌های نوین با اشاره به اینکه دولت با ایجاد بستر لازم برای نقل و انتقال ارزهای دیجیتالی، گام مثبتی در راستای رفع موانع پیش روی صادرکنندگان برداشته است، می‌گوید:اگرچه شاید نقل و انتقال مقادیر زیادی پول (در قالب رمزارزها) با استفاده از فناوری‌های جدید آسان‌تر و سریع‌تر باشد اما تشدید کنترل‌ها و نظارت‌ها بر مبادلات ارزی مبتنی بر رمزارزها می‌تواند احتمال دور زدن تحریم‌ها را کاهش بدهد. روی هم رفته، رمزارزها به ایران فرصت دور زدن تحریم‌ها، افزایش ذخایر، و تقویت تجارت به‌ویژه با کشورهای مواجه با تحریم‌ها را می‌دهد. در نتیجه، دولت سیاست خود را از منع استخراج‌گرهای رمزارز در داخل کشور، به ارائه‌ پشتیبانی قانونی و حمایت کنترل‌شده از آن‌ها در حوزه‌ انرژی تغییر داده است.

همچنین، بنا به گفته کارشناسان استفاده از رمزارزها برای کشور هزینه‌ای ندارد وبلکه رمزارزها فرصت فوق‌العاده‌ای پیش روی ما می‌گذارند. ما می‌توانیم با استفاده از رمزارزها در تعاملات مالی بین‌المللی مشارکت داشته باشیم. با این که تحریم‌ها ما را محدود کرده است اما قابلیت ضدتحریم بلاک‌چین این امکان را به ما می‌دهد که از فرصت‌های فوق‌العاده فناوری استفاده کنیم. برخی تصور می‌کنند که استفاده از رمزارزها از منظر ارزی برای کشور هزینه است که این تصور درستی نیست. ما می‌توانستیم با فرصت‌شناسی از فضای رمزارزها استفاده بهینه‌تری ببریم.

برای خواندن کامل گزارش به اینجا مراجعه کنید