Gerdab.IR | گرداب

در ادامه هوشمند سازی دولت؛ ۱۰۰درصد خدمات دولت الکترونیک و ۲۰درصد هوشمند می‌شود

در ادامه هوشمند سازی دولت؛ ۱۰۰درصد خدمات دولت الکترونیک و ۲۰درصد هوشمند می‌شود
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

وزیر ارتباطات گفت منظورمان از هوشمندسازی هم این است که ارائه خدمت بدون هیچ مراجعه حضوری، بدون ارسال هیچ‌گونه مدرکی و بدون دخالت انسان است.

به گزارش گرداب، عیسی زارع پور، در جلسه تکریم مرتضی سلیمان زاده و معارفه عبدالرحمان آقایی به‌عنوان مسئول جدید هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و همچنین آغاز دوره تازه فعالیت هیئت رسیدگی به تخلفات اداری با حضور اعضای جدید و با حضور علی دستافر، دبیر هیئت عالی نظارت بر تخلفات اداری گفت: به استناد گزارشات ارائه‌شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جزو دستگاه‌هایی با کمترین تخلفات اداری است که این جای خوشحالی دارد.

وی با بیان اینکه کار در هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری با سختی‌هایی همراه است، افزود: در روند رسیدگی به تخلفات عموماً هر تصمیمی که اخذ و هر رأیی که صادر می‌شود حتماً یک‌طرف رضایت ندارد و همچنین اعضای هیئت نیز با اعمال فشارهایی مواجه خواهند شد؛ بنابراین قبول مسئولیت در چنین شرایطی جای تقدیر و تشکر دارد.

زارع پور با اشاره به آغاز دور تازه فعالیت هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت ارتباطات، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با حضور اعضای جدید تصریح کرد: امیدوارم در این دوره با حضور اعضای جدید، آمار پرونده‌های تخلفات به شکل واقعی کاهش پیدا کند. اگر چه رسیدگی به هر پرونده‌ای سرنخی برای کشف یک اشکال در سیستم است که با دنبال کردن این سرنخ‌ها اشکال‌ها، شناسایی و برطرف می‌شود. گاهی اوقات دنبال کردن این سرنخ‌ها می‌تواند منجر به اصلاح یک‌رویه و حتی یک فرایند و یا ساختار شود.

زارع پور با بیان اینکه یکی از شعارهای اساسی دولت سیزدهم مقابله با فساد است، گفت: مردم به این دولت امید بسته‌اند تا با کاهش تخلفات، فساد هم در دستگاه‌های اجرایی کاهش پیدا کند؛ بنابراین باید این مسئله را موردتوجه قرار داد که باید با هرگونه تخلفی که سرمنشأ فساد است بدون مماشات، محکم و قاطع برخورد شود. اگرچه درعین‌حال باید از نیروی انسانی به‌عنوان یک سرمایه در دستگاه اجرایی به‌ویژه در وزارت ارتباطات به‌عنوان یک دستگاه تخصصی صیانت کرد و حفظ آبروی افراد را تا پیش از اثبات هرگونه اتهامی موردتوجه قرار داد.

وی با تاکید بر اهتمام وزارت ارتباطات و دولت سیزدهم بر هوشمندسازی دولت افزود: اعتقاد راسخ داریم که دولت الکترونیکی و هوشمند سازی دولت در کاهش فساد و تخلفات اثر بسیاری ویژه‌ای دارد. بر همین اساس هدف‌گذاری شده و در قانون بودجه نیز لحاظ شده است که سال آینده ۱۰۰ درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی و ۲۰ درصد آنها به‌صورت هوشمند ارائه شود.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: تعریف هوشمندسازی هم این است که ارائه خدمت بدون هیچ مراجعه حضوری، بدون ارسال هیچ‌گونه مدرکی و بدون دخالت انسان صورت پذیرد. این رویه باعث می‌شود که تصمیم‌گیری و مداخلات انسانی صفر شود. اساساً مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرایی و دولتی یکی از مسائلی است که زمینه‌ساز فساد و تخلف است؛ بنابراین اگر بتوانیم مراجعات ارباب‌رجوع را از اساس کم کنیم می‌توانیم شاهد کاهش محسوس فساد و تخلف بود.

زارع پور با تاکید بر اینکه امسال گام بسیار بلندی برای هوشمند سازی دولت برداشته‌شده است، اظهار کرد: امسال ۹۳ درصد دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند و در حال حاضر تقریباً ۴۰ درصد خدمات دستگاه‌ها از این طریق ارائه می‌شود. این مسیر تا ارائه کامل خدمات دولتی از طریق پنجره ملی خدمات دولت ادامه پیدا می‌کند و معتقدیم که اثر جدی در کاهش تخلفات دارد.

در این جلسه عبدالرحمان آقایی، مسئول جدید هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت و دستگاه تابعه با اشاره به برنامه‌های خود در دوره جدید گفت: تلاش خواهیم کرد در دوره جدید با برگزاری جلسات منظم با مدیران نسبت به آسیب‌شناسی علل وقوع تخلفات و شناسایی گلوگاه‌های فساد اقدام کنیم.

وی با اشاره به‌ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و مدیران تأکید کرد: بر اساس نتایج حاصل‌شده بخش عمده بروز تخلفات ناشی از عدم آموزش بوده است و بر همین اساس تلاش خواهیم کرد برای پیشگیری از تخلفات اداری برگزاری دوره‌های آموزشی را موردتوجه قرار دهیم. درعین‌حال نیز تلاش می‌کنیم که روند رسیدگی به پرونده‌های ارجاع شده به هیئت‌های تخلفات را نیز کوتاه کنیم.

سلیمان زاده مسئول سابق هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت و دستگاه تابعه نیز در ابتدای این جلسه گزارشی از عملکرد سه‌ساله هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان ارائه کرد.

همچنین در پایان این جلسه اعضای جدید هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت و دستگاه تابعه، برای عمل به وظایف خود بر مبنای قانون، عدل وانصاف قسم یاد کردند.