Gerdab.IR | گرداب

پرونده/ استخراج ابری چیست و چگونه کار می‌کند؟

پرونده/ استخراج ابری چیست و چگونه کار می‌کند؟
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲

فرآیند اجاره ظرفیت استخراج ارز دیجیتال از یک ارائه دهنده شخص ثالث و استفاده از آن برای استخراج ارز‌های دیجیتال برای خودتان استخراج یا ماینینگ ابری نام دارد.

هشدار! این مقاله صرفا با هدف آشنایی کاربران به نگارش درآمده است و ورود به بازار‌های پرخطر همچون ارز دیجیتال به هیچ‌گاه توصیه نمی‌شود.

به گزارش گرداب، استخراج ابری (Cloud Mining) راهی برای خرید نیروی استخراج (ماینینگ) از یک مرکز داده از راه دور است. استخراج ابری مانند استخراج معمولی ارز‌های دیجیتال عمل می‌کند، با این تفاوت که به جای اینکه سخت افزار گران قیمت بخرید و خودتان به تعمیر و نگهداری آن بپردازید، فقط باید مقداری سهام بخرید و به یک ارائه دهنده خدمات اجازه دهید همه کار‌ها را انجام دهد. اگر به برق ارزان قیمت در منطقه خود دسترسی ندارید یا اگر نمی‌خواهید با دردسر راه اندازی تجهیزات خود کنار بیایید، گزینه استخراج ابری می‌تواند جذاب باشد.

استخراج ابری چیست؟

استخراج ابری سرویسی است که به شما امکان می‌دهد قدرت استخراج را از مراکز داده خریداری کنید. فرآیند استخراج از راه دور انجام می‌شود و مالک مرکز داده هزینه سخت افزار و مصرف برق را پرداخت می‌کند. شما برای قدرت هش که از آن‌ها اجاره می‌کنید هزینه پرداخت می‌کنید.
این فرآیند اجاره ظرفیت استخراج ارز دیجیتال از یک ارائه دهنده شخص ثالث و استفاده از آن برای استخراج ارز‌های دیجیتال برای خودتان است. به جای اینکه مجبور شوید یک سخت‌افزار گران‌قیمت ماینینگ بخرید، هزینه مصرف برق آن را بپردازید و خودتان از آن محافظت کنید، استخراج ابری به شما امکان می‌دهد در یک استخر استخراج بدون نیاز به هیچ‌کدام از دردسر‌های موجود در استخراج رمزنگاری معمولی، خرید کنید.

استخراج ابری چگونه کار می‌کند؟

استخراج ابری راهی برای کسب ارز‌های دیجیتال بدون نیاز به خرید سخت افزار گران قیمت است. می‌توانید قدرت هش را از یک شرکت استخراج ابری خریداری کنید، به این معنی که نیازی به راه اندازی سخت افزار یا نرم افزار خود نخواهید داشت. برای شروع و درآمدزایی سریع با این روش استخراج ارز‌های دیجیتال، به دانش یا مهارت خاصی نیاز ندارید.

استخراج ابری بیت‌کوین فرآیندی است که طی آن تراکنش‌ها تأیید می‌شوند و به دفتر کل عمومی، معروف به زنجیره بلوکی (blockchain)، اضافه می‌شوند. بلاک چین چیزی است که به کاربر اجازه می‌دهد بیت‌کوین یا سایر ارز‌های دیجیتال را بین حساب‌های خود ارسال کند و از هر فروشنده‌ای که ارز‌های دیجیتال را می‌پذیرد، کالا‌ها یا خدمات دریافت کند.

بلاک چین در هزاران رایانه در سراسر جهان توزیع شده است. یکی از آن کامپیوتر‌ها متعلق به شماست! بنابراین هنگامی که رایانه شما روی ایجاد یک بلوک تراکنش جدید کار می‌کند، مقداری هش رمزنگاری را اضافه می‌کند که بلوک و تمام بلوک‌های بعدی را تأیید و ایمن می‌کند.
بخش کلیدی در اینجا این است که اگر چه رایانه شما روی بلوک تراکنش شخص دیگری کار می‌کند، بیت کوین یا سایر ارز‌های رمزپایه به شما پاداش داده می‌شود که می‌توانید هر طور که می‌خواهید خرج کنید. با قیمت امروزی بیش از ۲۲۰۰۰ دلار، بیت کوین ارزی است که بیشترین استخراج را دریافت می‌کند.

• مزایای استخراج ابری

- بدون نیاز به سخت افزار: استخراج ابری کاملا مجازی است. شما نیازی به خرید تجهیزات ندارید، بنابراین می‌توانید بلافاصله و بدون نگرانی در مورد هزینه‌های تعمیر و نگهداری یا برق دستگاه، درآمد کسب کنید.

- بدون نیاز به نرم افزار: برخلاف استخراج سنتی که در آن باید نرم افزار خاصی را روی رایانه خود نصب کنید، استخراج ابری به هیچ وجه نیازی به نصب نرم افزار ندارد. هنگامی که قدرت هش را از یک ارائه دهنده خریداری می‌کنید و آن را به پلتفرم آن‌ها متصل می‌کنید (معمولاً از طریق کلید API)، همه چیز‌های دیگر به طور خودکار در پس زمینه بدون هیچ تلاش اضافی از جانب شما کار می‌کنند.

بدون نیاز به تعمیر و نگهداری: اکثر ارائه دهندگان استخراج ابری قرارداد‌هایی را با هزینه ماهانه به جای کارمزد روزانه مانند سایر شرکت‌ها ارائه می‌دهند. این کار را بسیار آسان‌تر می‌کند، زیرا مانند برخی از پلتفرم‌های دیگر، نیازی به بررسی‌های منظم یا تعمیر و نگهداری ماهانه نیست.

• معایب استخراج ابری

- هزینه بالای برق: استخراج ارز‌های دیجیتال به برق زیادی نیاز دارد. اگر از استخراج ابری استفاده می‌کنید، این هزینه به شمای مشتری منتقل می‌شود. این هزینه می‌تواند بسیار گران باشد و بازده سرمایه‌گذاری شما را کاهش دهد.

-هزینه‌های تعمیر و نگهداری: همچنین باید هزینه‌های تعمیر و نگهداری سخت‌افزار خود و همچنین هرگونه خرابی را در نظر بگیرید که در طی آن دستگاه ممکن است خراب شود یا توسط شرکت ارائه‌دهنده آن تعمیر شود. اگر آن‌ها سابقه خوبی در تعمیرات و تعویض سریع نداشته باشند، می‌تواند بر بازده سرمایه گذاری شما تأثیر منفی بگذارد.

بازده کم سرمایه: در نهایت، هیچ تضمینی وجود ندارد که ارزش یک ارز دیجیتال خاص در طول زمان افزایش یابد. حتی ممکن است کاهش یابد. اگر این اتفاق در حالی رخ دهد که شما هزینه‌های بالایی می‌پردازید تا شخص دیگری بتواند به جای اینکه ارز‌ها را برای شما استخراج کند مستقیماً برای خودش سکه استخراج کند، احتمالاً این ضرر‌ها بیشتر از سود استفاده از خدمات استخراج ابری خواهد بود.

• انواع استخراج ابری

استخراج میزبان (Host mining)

هاست ماینینگ نوعی استخراج ابری است که در آن یک دکل ماینینگ فیزیکی خریداری می‌کنید و هزینه برق را پرداخت می‌کنید. قیمت هاست ماینینگ می‌تواند بسیار بالا باشد، اما سودآورترین راه برای کسب درآمد نیز می‌باشد. برای میزبانی موفقیت آمیز استخراج به دانش و تجربه فنی نیاز دارید، بنابراین این نوع از استخراج برای مبتدیان توصیه نمی‌شود.

اجاره هش پاور (Hash Power Leasing)

اجاره هش پاور راهی برای به دست آوردن قدرت هش بدون خرید هارد است. موارد مورد نیاز این نوع استخراج را می‌توان با ثبت نام در یک ارائه دهنده خدمات و پرداخت هزینه خدمات به آن‌ها انجام داد. ارائه دهنده تجهیزات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد که باید هزینه آن را جداگانه پرداخت کنید.

فرآیند به این صورت عمل می‌کند:

• شما در یک شرکت استخراج ابری (مانند Hashflare یا Genesis Mining) ثبت نام می‌کنید.

• آن‌ها از طریق یک کلید API یا رابط وب به شما امکان دسترسی به تجهیزات و نرم افزار مزرعه ماینینگ خود را می‌دهند.

• شما یک حساب کاربری برای آن‌ها ایجاد می‌کنید و به آن پول واریز می‌کنید (معمولاً بیت کوین).
سپس می‌توانید از این پول به‌گونه‌ای استفاده کنید که گویی متعلق به خودتان است –، اما به‌جای خرید سخت‌افزار فیزیکی برای خودتان، همه آن کار قبلاً توسط شخص دیگری انجام شده است.

• نحوه تشخیص تقلب احتمالی در استخراج ابری

برای جلوگیری از تقلب، باید به دنبال شرکت‌هایی باشید که مالکیت و مکان خود را شفاف اعلام می‌کنند. برای صحت به نام دامنه و وب سایت شرکت نگاه کنید. از همکاری با هر شرکت ماینینگ ابری که آدرس فیزیکی یا شماره تلفنی را در وب سایت خود ارائه نمی‌کند خودداری کنید.

• لیست پلتفرم‌های استخراج ابری

NiceHash

NiceHash یک سرویس استخراج ابری است که به شما امکان می‌دهد قدرت پردازش رایانه را اجاره کنید. این شبیه به سایر خدمات استخراج ابری است، اما با چند تفاوت کلیدی:

• NiceHash به شما این امکان را می‌دهد که هر ارز دیجیتالی را استخراج کنید، نه فقط بیت کوین یا اتریوم. این بدان معنی است که می‌توانید آلتکوین‌هایی مانند لایت کوین و دوج کوین را نیز استخراج کنید.

• NiceHash میزبان (Client) نرم‌افزاری خود را دارد که کار را برای مبتدیان نسبت به پلتفرم‌های دیگر آسانتر می‌کند. شما به سخت افزار یا تجهیزات خاصی نیاز ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید رایانه شخصی یا لپ تاپ خود است.

• شرکت NiceHash از سال ۲۰۱۴ وجود داشته است، بنابراین آن‌ها زمان زیادی برای توسعه محصول خود و رشد پایگاه کاربران خود داشته اند -، اما هنوز خطراتی در این مورد وجود دارد، زیرا ما نمی‌دانیم که آن‌ها تا چه زمانی در بازار حضور خواهند داشت.

BitDeer

BitDeer یک پلتفرم استخراج ابری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا قدرت محاسباتی را برای استخراج ارز‌های دیجیتال مختلف از جمله بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و ... اجاره کنند. این شرکت در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در سنگاپور است.

BitDeer با مزارع استخراج و مراکز داده در سراسر جهان برای ارائه خدمات استخراج ابری شریک است. کاربران می‌توانند ماشین‌های استخراج یا هش پاور را از شرکای دیگر این شرکت اجاره کنند، که در مناطقی با شرایط مطلوب برای استخراج ارز دیجیتال، مانند مناطقی با هزینه‌های کم برق و آب و هوای سرد واقع شده‌اند.

StormGain

StormGain یک پلتفرم مبادله ارز‌های دیجیتال است که طیف وسیعی از خدمات را برای معامله گران و سرمایه گذاران ارز‌های دیجیتال ارائه می‌دهد. این شرکت در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در سیشل قرار دارد. هدف این شرکت ارائه یک پلتفرم کاربرپسند و در دسترس برای تجارت و سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال، با تمرکز بر تجارت اهرمی و استخراج ارز‌های دیجیتال است. برخی از ویژگی‌ها و خدمات ارائه شده توسط این شرکت عبارتند از: معاملات ارز‌های دیجیتال، معاملات اهرمی، استخراج رمزنگاری، خدمات کیف پول و موارد دیگر.

GMiner

جی ماینر یک شرکت استخراج ابری مستقر در هنگ کنگ است. این شرکت یکی از شرکت‌های تابعه Genesis Mining، یکی از بزرگترین شرکت‌های استخراج بیت کوین در جهان است. جی ماینر انواع قرارداد‌های استخراج مختلف را برای بیت کوین، اتریوم، دش، لایت کوین و بیت کوین کش ارائه می‌دهد.

• خطرات احتمالی

توجه داشته باشید که بازار ارز‌های دیجیتال دائماً در حال تغییر است و عملکرد و شهرت شرکت‌های استخراج ابری ممکن است در طول زمان تغییر کند. انجام تحقیقات کامل، خواندن نظرات از چندین منبع و احتیاط در هنگام سرمایه‌گذاری در خدمات استخراج ابری یا هر شکل دیگری از سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال ضروری است. همیشه ریسک‌ها را در نظر بگیرید و با سرمایه گذاران باتجربه مشورت کنید یا قبل از تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری از مشاور‌های حرفه‌ای بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.