Gerdab.IR | گرداب

ارائه سرویس‌های هوشمند برای حذف استعلامات کاغذی

ارائه سرویس‌های هوشمند برای حذف استعلامات کاغذی
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲

روابط عمومی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات از تصویب سرویس‌های جدید در کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی برای حذف استعلامات کاغذی و ارائه خدمات هوشمند خبر داد.

به گزارش گرداب، در چهل و سومین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی در راستای حذف استعلامات کاغذی و ارائه خدمات هوشمند توسط متقاضیان در اجرای بند ج تبصره ۷ بودجه امسال و مکاتبات کارگروه با کلیه دستگاه‌های اجرایی، سرویس‌های جدید مصوب شد.

کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی در اجرای تبصره ذیل ماده ۷ قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی به دستگاه‌های اجرایی تکلیف کرد در صورت دارا بودن مرکز تبادل اطلاعات طی دو ماه نسبت به اخذ موافقت اصولی از کارگروه اقدام کنند.

همچنین به‌منظور تسریع در استقرار نسخه الکترونیکی و برقراری جریان داده بین بیمه‌های پایه درمان با شرکت‌های بیمه تکمیلی مقرر شد تا زمان اخذ موافقت اصولی برای مرکز تبادل اطلاعات موضوعی سلامت توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، اتصال و تبادل داده بیمه‌های پایه و تکمیلی با رعایت مقررات قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی برقرار شود.

از دیگر مصوبات این کارگروه در اجرای تبصره ۲ بند ث ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۳ مصوبه جلسه ۵۴ شورای عالی فضای مجازی و ماده ۷ قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی، پیش‌بینی سازوکار ممنوعیت اتصال دستگاه‌های اجرایی خارج از مرکز ملی تبادل اطلاعات بود. بر این اساس تدبیر کارگروه، تصویب این مصوبه قبل از استفاده از ظرفیت ماده ۹ قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی بود.

همچنین در اجرای ابلاغیه رئیس کارگروه به دستگاه‌های اجرایی برای هوشمند سازی ارائه خدمات دستگاه‌ها و حذف استعلامات کاغذی و انجام الکترونیکی آن، با مشارکت سازمان‌های ثبت‌احوال، تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و قوه قضائیه، ایجاد سرویس انتشاری ازدواج برای استفاده سازمان‌های بیمه‌گر پایه، سرویس‌های موردنیاز برای استعلام پرداخت مالیات بر ارث متوفیان دارای سهام به منظور انتقال قهری سهام متوفی به وراث قانونی به‌صورت الکترونیکی، تکمیل و بروز رسانی اطلاعات سببی و نسبی متوفیان حداکثر ۱۰ روز پس ثبت واقعه فوت و ارائه سرویس وراث طبقه اول توسط سازمان ثبت احوال به قوه قضائیه و به تبع آن ارائه گواهی حصر وراثت به‌صورت اقلام داده‌ای قابل خوانش توسط ماشین از سوی قوه قضائیه به سازمان‌های مالیاتی، بانک‌ها، ثبت‌اسناد و املاک و سایر دستگاه‌های مربوط از دیگر مصوبات کارگروه تعامل پذیری در چهل و سومین جلسه کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی به شمار می‌رفت.