Gerdab.IR | گرداب

فعالیت اوبر در ترکیه ممنوع شد

فعالیت اوبر در ترکیه ممنوع شد
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲

با تایید رای دادگاه محلی توسط شعبه‌ی یازدهم دیوان عالی ترکیه، فعالیت‌های سرویس تاکسیرانی اینترنتی اوبر در این کشور متوقف شد.

به گزارش گرداب به نقل از NationalTurk، شرکت تاکسیرانی اینترنتی اوبر که کار خود را در ترکیه از سال ۲۰۱۴ و از شهر استانبول آغاز کرده بود و به ۵ میلیون کاربر خدمات‌رسانی می‌کرد، اکنون به رقابت ناعادلانه متهم شده است.

شاکیان این پرونده خواستار توقف فعالیت شرکت آمریکایی «Uber Technologies Inc» شدند. در دادخواست رانندگان تاکسی آمده است که تمام فعالیت‌های این شرکت آمریکایی که سابقه پرداخت مالیات در ترکیه را ندارد، برای جلوگیری از تحمیل خسارات جبران‌ناپذیر به رانندگان تاکسی، حفظ رقابت و تجارت، جلوگیری از ضرر مالیاتی کشور و ساماندهی فعالیت‌های تجاری باید به حالت تعلیق درآید.

شعبه دهم دادگاه بدوی بازرگانی استانبول تصمیم نهایی خود را در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۱۹، همزمان با پایان فرآیند محاکمه، گرفت و درخواست مسدود کردن دسترسی به اوبر و ممنوعیت فعالیت این شرکت در ترکیه را پذیرفت.

بنابر حکم دادگاه، فعالیت سرویس تاکسی اینترنتی اوبر در این کشور، مبتنی بر رقابت ناعادلانه است و از همین رو، دسترسی به وبگاه uber.com و انواع اپلیکیشن‌های همراه این شرکت نیز مسدود می‌شود. با اتخاذ این تصمیم از سوی مقام قضایی ترکیه، فعالیت اوبر در این کشور متوقف شد.