Gerdab.IR | گرداب

داعشی‌ها چگونه در فضای رمزارز‌ها کار می‌کنند؟

داعشی‌ها چگونه در فضای رمزارز‌ها کار می‌کنند؟
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲

یکی از راه‌هایی که طرفداران گروه تروریستی داعش از آن طریق به داعش کمک مالی می‌کنند استفاده از رمز ارز مونرو و صرافی‌های مجازی می‌باشد. در آنچه خواهد آمد به چگونگی دست یافتن داعش بر این رمزارز‌ها می‌پردازیم.

به گزارش گرداب، طبق توصیه‌هایی که پایگاه‌های داعشی به طرفداران این گروه تروریستی می‌کنند، این افراد می‌بایست برای کمک مالی به داعش نخست در صرافی بایننس (Binance) ثبت‌نام کنند و در بایننس برای خود یک کیف پول ایجاد کنند.

لازم به ذکر است که صرافی بایننس در سال ۲۰۱۷ توسط Changpeng Zhao و Yi He در چین تأسیس‌شده است. Zhao و He پیش از آنکه تصمیم بگیرند صرافی رمزارز خود را راه‌اندازی کنند، هر دو در صرافی OKCoin مشغول به کار بودند. اما این شرکت مجبور شد در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ چین را ترک کند (دفتر این شرکت در حال حاضر در مالت مستقر است).

شرکت Binance، در جولای سال ۲۰۱۷، از طریق عرضه‌ی اولیه رمزارز خود، توانست ۱۵ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند. در لیست رتبه‌بندی CoinMarketCap، صرافی Binance به لحاظ حجم معاملات رتبه‌ی دوم را در میان بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز کسب کرده است.

برخی ویژگی‌های بایننس عبارت است از:

• پشتیبانی از ارز‌های دیجیتال BTC، ETH، LTC، XRP و بیش از ۵۰۰ نوع رمزارز دیگر.
• پنج میلیون کاربر فعال.
• حجم تراکنشات در این صرافی بسیار بالا بوده و در هر ثانیه ۱.۴ میلیون تراکنش پردازش می‌شود.
• مجهز به سیستم احراز هویت دو عاملی.
• ارائه ویژگی‌های امنیتی همچون مدیریت دستگاه، لیست سفید آدرس و امکان محدود کردن دسترسی دستگاه.
• دریافت کارمزد کم.
• ارائه گزینه‌های بسیار متنوع برای انتخاب روش‌های تراکنش.
• ارائه اپلیکیشن موبایلی برای کاربران سیستم عامل‌های iOS و Android
• عضویت در این صرافی برای عموم رایگان بوده و نیازی به انجام مراحل احراز هویت (KYC) نیست.

پایگاه‌های داعشی به طرفداران خود توصیه می‌کنند پس از ایجاد یک کیف پول در بایننس در مرحله بعد دست به خرید رمزارز امن Monero در بایننس بزنند.

در مرحله سوم طرفداران داعش که مایل به کمک مالی به این گروه هستند یک کیف پول دیجیتال در سایت XMRwallet که درواقع کیف پول رمزارز Monero می‌باشد درست می‌کنند، و در مرحله بعد رمزارز‌های Monero خود را از کیف پول خود در بایننس به کیف پول Monero خود منتقل می‌کنند، و در مرحله پایانی از طریق QRـی که پایگاه‌های داعشی در اختیار ایشان قرار می‌دهند رمزارز‌های Moneroـی خود را به حساب‌های داعش واریز می‌کنند.

لازم به ذکر است که چندی پیش شرکت بایننس از کشف چند عضو تاجیک و ترک فعال داعش خراسان در بایننس خبر داد. طبق این گزارش، شرکت بایننس برای شناسایی و کمک برای از بین بردن این شبکه با بانک ملی تاجیکستان و نهاد‌های امنیتی همکاری کرده و باعث دستگیری چند عضو داعش شده است.

این خبر در زمانی منتشر می‌شود که بایننس برای ردیابی وجوه ارز دیجیتال مرتبط با جرایم سازمان یافته فعال‌تر شده است.

گفتنی است گروه تحقیقاتی بایننس با رصد و نظارت بر تراکنش‌های مرتبط با این صرافی دیجیتال و همچنین رصد گروه‌های تلگرامی و دیگر پیام‌رسان‌های مجازی به شناسایی شبکه‌های داعشی می‌پردازد.

این در حالی است که گروه‌های داعشی در فضای مجازی همچنان طرفداران خود را به استفاده از بایننس فراخوانده و آن‌ها را از این کار منع نکرده‌اند.

منبع: تحولات جهان اسلام