Gerdab.IR | گرداب

ذهن کودکان دنیا در چنگال والت دیزنی

تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۰

در "داستان اسباب‌بازی‌ها"، شخصیت وودی، مجسم‌کننده فردی با گرایشات همجنس‌بازی است. در حالی که یکی از برنامه‌های تبلیغاتی که در آن بسیاری از چهره‌های هالیوودی به تبلیغ همجنس‌بازی در نوجوانان پرداخته از شخصیت وودی نیز استفاده شده بود.

گرداب- قریب به یک قرن است که شرکت والت‌دیزنی (Walt Disney)، فیلم‌های سینمایی و انمیشن‌های مخصوص کودکان را که حاوی ارزش‌ها و سنن آمریکایی هستند، تولید و منتشر می‌کند. این شرکت طی دهه‌ها تبدیل به یک امپراطوری بزرگ شده است که به نوعی می‌توان آن را سردمدار صنعت سرگرمی‌های خانوادگی در جهان نامید. یقینا خوانندگان عزیز بارها در حین تماشای فیلم‌های سینمایی یا کارتونی با نشان این امپراطوری بزرگ و یا شرکت‌های تابعه آن مواجه گشته‌اند.

دیزنی شرکتی است برای تسخیر اذهان کودکان و جهت دادن بدان‌ها. البته در دهه‌های اخیر تولیدات این شرکت بزرگسالان را نیز هدف گرفته و در کنار سایر چهره‌ها و شرکت‌های هالیوودی تبدیل به یکی از پیشگامان حمایت از ارزش‌های جدید غربی به مانند همجنس‌‌بازی و یا شیطان‌پرستی شده است.

والت‌دیزنی چگونه بوجود آمد؟
شرکت والت‌دیزنی (Walt Disney Company) پردرآمدترین شرکت رسانه‌ای در جهان محسوب می‌شود. این شرکت در سال 1923 با عنوان "استدیوی کارتون برادران دیزنی" بنیان نهاده شد و در سال 1986 عنوان کنونی را بر خود گرفت. شخصیت‌های کارتونی، فیلم‌های متحرک و پارک‌های سرگرمی این شرکت در تمام جهان شناخته شده هستند.
    


شرکت والت‌دیزنی (The Walt Disney Company) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی جهان است.

این شرکت در ۱۶ اکتبر ۱۹۲۳ به وسیلهٔ دو برادر، "والت" (Walt) و "روی او." (.Roy O) دیزنی، به عنوان یک استودیو کوچک انیمیشن‌سازی تأسیس شد و چندی بعد به یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای هالیوود، صاحب یازده شهربازی و چند شبکه تلویزیونی از جمله "ای‌بی‌سی" تبدیل شد. این شرکت در سال ۱۹۳۰ با کمک شرکت کلمبیا پیکچرز موفق به عرضه مجموعه تلویزیونی کارتونی میکی ماوس شد.

دفتر مرکزی شرکت دیزنی و امکانات اصلی تولید آن در کالیفرنیا، در استودیوی والت دیزنی (بربنک) قرار دارند. این شرکت یکی از اعضای میانگین صنعتی داو جونز است و در سال ۲۰۰۶، مبلغ ۳۴.۳ میلیارد دلار درآمد داشته‌است. تا سال ۱۹۵۵، شرکت دیزنی فقط روی فیلم‌های کارتون کار می‌کرد. شرکت دیزنی از سال ۲۰۰۲ از سوی "دیک کوک" اداره می‌شود.

والت دیزنی، در سال 1928 شخصیت میکی ماوس (Mickey Mouse) را در کارتون "قایق بخاری ویلی" (Steamboat Willie) ارائه کرد که با استقبال فراوانی مواجه شد.



"قایق بخاری ویلی" اولین محصول شرکت والت‌دیزنی با حضور شخصیت میکی‌ماوس

برخی دیگر از کارتون‌های این شرکت که برای خوانندگان بزرگسال ما نیز یقینا آشنا هستند عبارتند از: "سفید برفی و هفت کوتوله" (1937)، "پینوکیو" (1940)، "بامبی" (1942)، "سیندرلا" (1950) و "رابین‌هود" (1952). از دیگر محصولات این شرکت عظیم می‌توان به کارتون‌هایی چون "شیر شاه" (1994)، مجموعه "داستان اسباب بازی‌ها" (1995-2010) "در جستجوی نمو" (2003)، "بالا" (2009)، "وال‌ای" (2008)، مجموعه "اتومبیل‌ها" (2006 و 2011) و یا فیلم‌های سینمایی چون "هوانورد" (2004)، مجموعه "بیل را بکش" (2001 و 2004)، "جایی برای پیرمردها نیست" (2007) و مجموعه "دزدان دریای کارائیب" (2006 – 2011) اشاره کرد. قابل ذکر است که اسامی ذکر شده در بالا تنها بخش بسیار کوچکی از تولیدات این غول رسانه‌ای را تشکیل می‌دهند.



مجسمه والتر دیزنی و میکی‌ماوس که در پارک دیزنی‌لند نصب شده است. در سال 1984 و متعاقب مرگ وات دیزنی، یک یهودی به نام "مایکل ایزنر" (Michael Eisner) ریاست شرکت دیزنی را بر عهده گرفت.

وی بلافاصله هم‌کیشان یهودی خود را وارد شرکت کرد و به قول مایکل مدود (Michael Medved)، منتقد سینمایی، به زودی یهودیان سراسر دیزنی را در برگرفتند. تحت مدیریت جدید، فروش و سود شرکت دیزنی افزایشی ناگهانی یافت و این شرکت که بار دیگر احیاء شده بود بار دیگر به قله جهانی صنعت سرگرمی بازگشت.



مایکل ایزنر مدیر عامل یهودی والت‌دیزنی

والت‌دیزنی، یکی از فعال‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای در حوزه کنترل اذهان
مالکیت تیم هاکی "اردک‌های بزرگ آناهیم" (The Mighty Ducks of Anaheim) نمی‌تواند شروعی برای توصیف وسعت این پادشاهی باشد. هالیوود هنوز هم قلب نمادین این شرکت است. والت‌دیزنی هشت استدیوی فیلم‌سازی در اختیار دارد که عبارتند از: "والت‌دیزنی‌پیکچرز" (Walt Disney Pictures)، "تاچ‌استون‌پیکچرز" (Touchstone Pictures)، "میرامکس" (Miramax)، "بونا ویستا هوم ویدئو" (Buena Vista Home Video)، "بونا ویستا هوم اینترتینمنت" (Buena Vista Home Entertainment)، "بونا ویستا اینترنشنال" (Buena Vista International)، "هالیوود پیکچرز" (Hollywood Pictures) و "کاراوان‌پیکچرز" (Caravan Pictures) که در سال 1999 منحل شد.

شرکت والت‌دیزنی تحت لوای "انتشارات کتاب والت‌دیزنی" و "گروه انتشاراتی ای‌بی‌سی"، هشت بنگاه انتشارات کتاب، هفده مجله، شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی با ده ایستگاه تلویزیونی که در پنج بازار برتر جهان مشغول به فعالیت هستند، سی ایستگاه رادیویی در تمام بازارهای برتر جهانی، یازده کانال کابلی شامل دیزنی، "ای‌اس‌پی‌ان" (ESPN) (مشترک)، "ای‌اند‌ای" (A&E) و کانال تاریخی (History Channel)، سیزده کانال پخش بین‌المللی از استرالیا گرفته تا برزیل، هفت واحد تولیدی و ورزشی در اقصی‌نقاط جهان و هفده سایت اینترنتی شامل "ای‌بی‌سی‌گروپ"، پنج گروه موسیقیایی این شرکت شامل مارک‌های "بوئنا ویستا"( Buena Vista)، "لیریک‌استریت" (Lyric Street) و والت‌دیزنی.

شرکت والت‌دیزنی مالک دارایی‌های زیر است:

1. ای‌بی‌سی، کانال دیزنی، ای‌اس‌پی‌ان، اِی‌اند‌ای، کانال تاریخ.

2. والت‌دیزنی‌پیکچرز، تاچ‌استون پیکچرز، هالیوود پیکچرز، شرکت فیلمسازی میراماکس، دایمنشن و بوئنا ویستا اینترنشنال.

3. افرادی چون "میلی سایروس" (Miley Cyrus)، "هانا مونتانا" (Hannah Montana)، "سلنا گومز" (Selena Gomez)، "یوناس برادرز" (Jonas Brothers).

درآمد این شرکت در سال 2010 بالغ بر 38 میلیارد دلار بود که تقریبا 7.5 میلیارد دلار آن را سود خالص تشکیل می‌دهد.

آیا میکی‌ماوس و جری نماد یهودیان هستند؟
"میکی‌ماوس" جزء مشهورترین شخصیت‌های کارتونی دیزنی است که برای اولین بار در 18 نوامبر 1928 معرفی گشته و به زودی تبدیل به ستاره بیش از 120 کارتون مختلف گشت. بد نیست بدانیم این اولین شخصیت مشهور آثار والت‌دیزنی نمادی از همان یهودی سرگردان و بی‌کس است كه مدام از سوی رقیبان قوی‌‌تر تهدید می‌شود و او صرفاً با اتكا به زیركی و چالاكی خویش، بر تمامی دشمنان فایق می‌آید. امروز هم تداوم این شخصیت كارتونی را در انیمیشن "تام و جری" می‌توان مشاهده كرد که موشی بد جنس و فریب‌کار با تکیه بر شیطنت‌ها و ناجوانمردی‌هایش به طرز اعجاب‌آوری همیشه بر گربه‌ای نادان و احمق پیروز می‌شود.

این قبیل آثار در دادن حس اعتماد به نفس به مخاطبان یهودی (که دقیقا مفهوم سمبل "موش" را می‌فهمند) [ظاهرا در آلمان نازی و همچنین سایر مناطق اروپا یهودیان را با القابی چون موش کثیف مورد خطاب قرار می‌دادند] و همچنین در دادن الگویی دغل و بدجنس به کودکان و نوجوانان بی‌گناه جهانیان تأثیر بسزایی دارند.



دو موش شکست‌ناپذیر والت‌دیزنی بازنمایی هویت یهود

مثلث صورتی دیزنی
در حالی که حمایت از همجنس‌بازی دیگر تبدیل به یکی از ارکان هالیوود شده است، والت‌دیزنی نیز، مطابق آنچه که "مجمع خانواده آمریکایی" می‌گوید تبدیل به یکی از ترویج‌دهندگان اصلی نوع زندگانی همجنس‌بازانه و همچنین برنامه‌های سیاسی و اجتماعی همجنس‌بازانه در آمریکای امروز شده است. ایزنر خود یکی از اعضای هیئت مدیره "حامیان هالیوودی"، یک سازمان پرنفوذ طرفدار همجنس‌بازی است.

در پارک دیزنی‌لند نیز که اصولا مکانی برای تفریح خانواده‌ها و کودکان است هر ساله مراسم جشن و تجمع همجنس‌بازان برگزار می‌شود. در مراسمی که در ژوئن 1996 برگزار شد، شرکت دیزنی اجازه داد تا دست اندرکاران همجنس‌باز، میکی‌ماوس (Mickey Mouse) و دونالد داک (Donald Duck) را به صورت عاشقان همجنس‌باز مرد به تصویر کشند. همینطور اجازه داد مینی‌ماوس (Minnie Mouse) و دیزی‌داک (Daisy Duck) به عنوان عاشقان همجنس‌باز دختر به تصویر کشیده شوند.



در جشن قوم لوط شخصیت‌های کارتونی دیزنی نقش همجنس‌بازها را ایفاء کردند

دیزنی‌لند نام یک پارک تفریحی است که در ۱۳۱۳ بلوار هاربور جنوبی در آناهایم، کالیفرنیا، واقع شده‌است. این پارک در ۱۷ ژوئن سال ۱۹۵۵ میلادی باز شده‌است. این پارک تا کنون مورد بازدید بیش از ۵۱۵ میلیون نفر از زمان افتتاح قرار گرفته‌است.

"رابرت دی. ویلیامز"، رئیس گروه کارکنان همجنس‌باز دیزنی، در سال 1997 اعلام داشت که در حدود 40 درصد از کارکنان این شرکت همجنس‌باز هستند. بر اساس گزارشات "مجمع خانواده آمریکایی" شرکت دیزنی یکی از بزرگترین حامیانه همجنس‌بازی در حوزه برنامه‌های تلویزیونی است.

"گری مارش"، رئیس بخش سرگرمی کانال دیزنی، در سال 2008 در مورد مسئله همجنس‌‌بازی گفت: «شخصیت‌هایی در کانال دیزنی وجود دارند که به نظر من مردم فکر خواهند کرد همجنس‌باز هستند. تفسیر این موضوع بر عهده خود خوانندگان است.» این سخنان به وضوح نشان می‌دهند که شرکت دیزنی تمایل دارد که به صورت مخفی و پنهانی عناصر گرایشات همجنس‌بازانه را در تولیدات خود بگنجاند. این موضوع ما را بر این باور می‌رساند که برای ترویج همجنس‌بازی در تولیدات دیزنی و به منظور پرهیز از برانگیختن احساسات عمومی علیه این شرکت، از تکنیک‌های پیام‌‌های مخفی و تأثرگذاری بر ناخودآگاه کودکان استفاده می‌شود. البته در سالیان اخیر و با توجه به کاهش حساست‌ها در جوامع غربی این پیام‌ها شکل آشکارتری به خود گرفتند.

برای نمونه اخیرا مباحث زیادی در مورد انیمیشن "داستان اسباب‌بازی‌ها" انجام گرفته زیرا شخصیت وودی (کابوی نقش اصلی) در این کارتون می‌تواند مجسم‌کننده فردی با گرایشات همجنس‌بازی باشد. این در حالی است که اخیرا در برنامه تبلیغاتی "پروژه وضعیت بهتر می‌شود" که در آن بسیاری از چهره‌های هالیوودی به تبلیغ همجنس‌بازی نوجوانان و حمایت از آن پرداخته بودند، از شخصیت وودی نیز استفاده شده بود.



وودی شخصیت اصلی کارتون "داستان اسباب‌بازی‌ها"

فیلم‌های دیزنی و نمادهای شیطانی
نمادهای شیطانی و جادوگری دیگر چنان عادی شده‌‌اند که در فیلم‌های هالیوودی بدون هیچ‌گونه اعتراض و یا حتی نقدی به نمایش گذارده می‌شوند. دیزنی نیز که بخش اعظمی از فعلیت‌های خود را معطوف به کودکان کرده است سهم بسزایی در ترویج این نمادها دارد. برای مثال در 15 دقیقه ابتدایی فیلم "نارنیا" بینندگان با شخصیتی به نام آقای تومنوس (Mr. Tumnus) آشنا می‌شوند.

این شخص ظاهر "پان" را دارد که خدای باروری در ادیان غیرتوحیدی و مشرکانه محسوب می‌شود. در این فیلم اگرچه این کاراکتر شخصیتی دوست داشتنی و مثبت است اما هر کسی که اندک آشنایی با فرقه‌های شیطان‌پرستی دارد، می‌داند که خدای پان نماد شهوت‌پرستی و بی‌بند و باری است. از دیگر فیلم‌های اخیر شرکت والت‌دیزینی مجموعه بسیار مشهور "هری‌پاتر" است که در سراسر آن با دیدی مثبت به پدیده سحر و جادوگری که در تمام ادیان توحیدی مورد تقبیح واقع شده، نگریسته شده است.

متأسفانه این دو فیلم و دیگر آثار دیزنی و سایر شرکت‌ها که حاوی پیام‌های مخربی بوده و به‌آهستگی اذهان کودکان ما را در جهتی که خود می‌خواهند شکل می‌دهند، در کشور ما نیز به طور گسترده‌ای پخش می‌شوند. نمونه‌های اینچنین در مورد رواج آیین‌های شیطانی و جادوگری در محصولات شرکت دیزنی به کرات قابل مشاهده است.

پیام‌های زیرآستانه در کارتون‌های دیزنی
علاوه بر تبلیغ ایجاد روابط بین دختران و پسران حتی خردسال در کارتون‌ها و فیلم‌های دیزنی که به طور علنی در محصولات این شرکت قابل روئیت هستند، در برخی موارد طراحات این شرکت اقدام به ارائه صحنه‌هایی کرده‌‌اند که بدون شک به منظور تأثیر بر ناخودآگاه بینندگان طراحی شده‌اند و شاید به نوعی آزمایش نظریه پیام‌رسانی زیرآستانه (Subliminal message) بودند تا میزان واکنش عمومی و تأثیرگذاری این نوع روش‌ها سنجیده شود.

پیام‌رسانی زیرآستانه یا ناخودآگاه نوعی روش تبلیغاتی است بدین صورت که پیامی را داخل محتوای یک تصویر یا عکس جاسازی می‌کنند به گونه‌ای که شما متوجه آن نمی‌شوید اما این پیام به صورت خودکار در ناخودآگاه شما نقش می‌بندد.



نمایش واژه "سکس" به صورت پیام زیرآستانه در انیمیشن "شیر شاه"


در محصولات دیزنی به کرات به واژه "سکس" برمی‌خوریم که در انمیشن‌های این شرکت به مانند "شیر شاه" گنجانده شده‌اند. در یکی از صحنه‌های انیمیشن "پری کوچک" کشیش داستان در حال انجام مراسم ازدواج حرکت بسیار ناشایستی انجام می‌دهد. پس از اعتراضاتی که به این امر صورت گرفت، صحنه مذکور اصلاح شد. در انیمیشن "نجات‌گرها" در صحنه‌ای با تصویر زنی مواجه می‌شویم که قسمت بالای بدنش عریان است. از این نوع تصاویر که یا به صورت تنها چند فریم و یا به عنوان بخشی حاشیه‌ای از تصویر در تولیدات دیزنی به نمایش گزارده شده‌‌اند، نمونه‌های بسیاری موجود است.

تصاویر ضد عربی
شرکت دیزنی، تحت هدایت مالک یهودی خود ایزنر و با انعکاس انگیزه‌های صهیونیستی مدیریت عالی خود، در سالیان گذشته تصاویری تولید کرد که حاوی توهین آشکار به ملت عرب بودند. برای مثال، در فیلم سال 1994 با عنوان "بازگشت جعفر"، به عرب‌های دماغ عقابی با عنوان "راسوهای بیابان" اشاره می‌شود.

در فیلم "پدر عروس 2"، یک شخصیت نفرت‌انگیز عرب به نام حبیب وجود دارد. فیلم "کازام" (1996)، که از سوی استدیوی تا‌چ‌استون شرکت دیزنی تولید شد شامل تعدادی شخصیت عرب پست و نالایق است. یکی از این شخصیت‌ها یک دلال بازار سیاه به نام مالک است. دیگر فیلم‌های اخیر ضدعرب شرکت دیزنی عرب عبارتند از "هم‌اکنون در ارتش" و "جی‌آی‌جین".



شخصیت جعفر در کارتون "بازگشت جعفر"

اعلان جنگ اقتصادی به دیزنی
برخی از میلیون‌ها آمریکایی که دیزنی به صورت پنهانی به جنگ ارزش‌های اخلاقی آنها رفته است تصمیم به نبرد گرفته‌اند. از مهمترین این اقدامات می‌توان به اعلان جنگ اقتصادی دو سازمان مسیحی بزرگ آمریکا یعنی سازمان کلیسای کاتولیک و بابتیست‌های جنوبی علیه والت‌دیزنی اشاره کرد.

در سال 1996، "اتحادیه کاتولیک حقوق مدنی و مذهبی" اعلام کرد که از هر نوع ابزار قانونی به مانند بایکوت محصولات استفاده خواهد کرد تا شرکت دیزنی را وادار کند به جنگ خود با ارزش‌های دینی خاتمه دهد. این گروه‌ها حمله شرکت به ارزش‌های سنتی و خانوادگی و بالاخص ترویج همجنس‌بازی را از دلایل بایکوت محصولات آن عنوان کردند. با این حال ظاهرا این نوع تحریم‌ها تأثیر چندانی نداشته‌اند زیرا محصولات و تولیدات شرکت دیزنی به صورت بسیار گسترده‌ و تحت عنوان شرکت‌های فرعی دیزنی پخش می‌شدند و البته مهمترین علت را می‌توان بی‌اطلاعی و انفعال افکار عمومی خواند.

والت دیزنی در5 دسامبر سال ۱۹۰۱ در شیکاگو دیده به جهان گشود. او از یک خانواده کشاورز بود. از کودکی به آموختن نگارگری پرداخت. در جنگ جهانی اول راننده آمبولانس بود. او پس از جنگ به تبلیغات تلویزیونی پرداخت.

در سال ۱۹۲۲ با کسی به نام "اوب ایورکز" شرکتی به راه انداخت. در ۱۹۲۳ به هالیوود رفت و آغاز به ساخت کارتون کرد. نخستین کار بزرگش آفرینش چهره‌ای به نام میکی ماوس بود. در ۱۹۳۰ بسیار نامدار شده بود. وی در ۱۹۳۷ نخستین فیلم بلند پویانمای خود به نام سپیدبرفی را ساخت. وی همچنین کارگاهی فراهم کرده بود که در آن به آموزش پویانماگران می‌پرداخت. وی در ۱۷ ژوئیه ۱۹۵۵ دیزنی‌لند را گشود.
شرکت والت‌دیزنی (The Walt Disney Company) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی جهان است.

منبع: مشرق