Gerdab.IR | گرداب

حاشیه‌های وب 11

تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۰

ویندوز 8 رونمایی شد/ بسته خدمات الکترونیکی نوروزی/ تلفن‌هاي همراه، زيرپوستي مي‌شوند!/ سامانه‌ای برای فراموشکاران!/ ایجاد رشته پدافند سایبری در ایران/ خودروهای آینده رایانه می‌شوند/ گاز فلفل آی‌فون برای حمایت از زنان و...

به گزارش گرداب، حاشیه‌های وب 11 با برخی از هزاران خبر جالب و جذاب از گوشه و کنار دنیای فناوری، تقدیم حضور خوانندگان بسته‌ خبری پنج‌شنبه‌ها می‌شود؛ گوارای وجود!

تلفن همراه خود را با گرماي دست شارژ كنيد
فناوري Power Felt يك قطعه ترموالكتريك است كه مي‌تواند گرماي بدن را به الكتريسيته تبديل كند. اين قطعه شامل نانولوله‌هاي كربني در الياف پلاستيكي قابل انعطاف است. در اين فناوري از تغييرات دمايي (دماي اتاق در مقابل دماي بدن) براي توليد شارژ استفاده مي‌شود.
مي‌توان تصور كرد كه در آينده با استفاده از این فناوري قطعات ترموالكتريك را در لايه يك كت تعبيه كرد تا با جذب گرمای بدن، انرژي لازم براي شارژ تلفن همراه تأمين شود.
 
راه‌اندازی بسته خدمات الکترونیکی نوروزی
درگاه خدمات الکترونیکی ایران در آستانه فرا رسیدن سال جدید، بسته خدمات نوروزی ۱۳۹۱ را با عرضه 18 خدمت الکترونیکی راه‌اندازی کرد.
در این بسته، بسیاری از خدمات مورد نیاز سفرهای نوروزی مردم نظیر معرفی و رزرو هتل، خرید اینترنتی بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس، اعلام وضعیت آب و هوا، ترافیک جاده‌ها و... وجود دارد.
درگاه خدمات الکترونیکی ایران، بسته نوروزی خود را به مدت 15 روز پس از اتمام نوروز نیز در www.iran.ir/norouz به کاربران عرضه می‌کند. 
 
رونمایی از کوچکترین کامپیوتر جهان
این دستگاه با وزن 21 گرم قابلیت اتصال با استفاده از رابط‌های یو اس بی ، مایکرو یو اس بی و رابط وضوح بالا HD دارد و می تواند با اتصال به گوشی های موبایل هوشمند، لپ تاپ، دستگاه های مکینتاش و برخی از دستگاه های قابل اتصال به تلویزیون فعالیت کند.
این کامپیوتر همچنین دارای اینترنت بی سیم (وای فای)، بلوتوث است و به هر نوع دستگاهی که پورت HDMI دارد، قابل اتصال است.
 
 
 
ايجاد رشته پدافند سايبري در دانشگاه مالك اشتر
یك مقام مسئول در سازمان پدافند غیرعامل از راه‌اندازی رشته پدافند سایبری در مقطع كارشناسی ارشد در دانشگاه مالك اشتر در سال آینده خبر داد.
داوطلبان این رشته از میان فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پایه و مهندسی انتخاب می‌شوند و دانشگاه یاد شده در مرحله اول به صورت دانش‌پذیر اقدام به تربیت دانشجو خواهد كرد.
دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و چند دانشگاه در تهران از سال‌های آینده اقدام به راه‌اندازی این رشته خواهند كرد.

ساخت لپ‌تاپ‌های آینده با دفتر یادداشت روزانه
با ابتکار تازه محققان، می‌توانید روزی را تصور کنید که بدنه نسل آینده لپ‌تاپ‌ها، کاغذهای دفتر یادداشت روزانه شما باشد.
در فناوری ابداعی شرکت چینی PEGA Design از ترکیب کاغذهای بازیافتی و پلی پروپیلن (Paper PP Alloy) برای ساخت بدنه قطعات الکترونیکی استفاده می‌شود.
شرکت PEGA پیش از این تحقیقاتی برای ساخت بدنه رایانه با استفاده از مواد مختلف مانند بامبو، استات سلولز و اسید پلی لاکتیک با پایه گیاهی انجام داده بود.
 
لباسهای هوشمند برای نوزادان
این فناوری نوعی لباس است که می‌تواند نشانه‌های حیاتی نوزاد را خوانده و  پیامی مبنی بر نیاز به تعویض لباس او را برای پدرها و مادرها در قالب پیامک یا ایمیل ارسال کند.
حسگرهای این لباس در زیر پارچه مخفی شده‌اند تا امکان دسترسی به آنها وجود نداشته باشد. این حسگر پوشیدنی قابل شستشو بوده و می‌تواند رطوبت، حرکت، حرارت پوست و ضربان قلب را ردیابی کند، از طریق رادیوی دیجیتال کم‌مصرفی به اینترنت وصل می‌شود و قابل شارژ است.
 
گوشی هوشمندی مجهز به پروژکتور 
شرکت سامسونگ نسخه‌ای به روز شده از گوشی "گلکسی بیم" خود را به صورت رسمی رونمایی کرد؛ گوشی هوشمندی که به یک پروژکتور داخلی مجهز است.
بزرگترین ویژگی این گوشی توانایی نمایش دادن عکس، فیلم و دیگر انواع رسانه‌ها بر روی دیوار، سقف و یا هر فضای مسطح دیگری به وسعت 50 اینچ است.
نسخه جدید از سیستم عامل نان زنجبیلی یا اندروید 2.3 برخوردار است و داشتن پروژکتور برتری بزرگ این گوشی هوشمند به شمار می‌رود.

جشنواره ستاره‌های فناوری ایران برگزار می‌شود
سومین دوره از جشنواره ستاره‌های فناوری ایران 16 اسفندماه امسال با حضور فعالان حوزه فناوری کشور برگزار می شود.
نامزدهای واجد شرایط در هریک از گروه‌بندیها شانس دریافت 7 نشان ستاره را دارند که این نشانها شامل برترین انتخاب از نظر کاربر، برترین ارائه دهنده کالا و خدمات پشتیبانی، برترین ارائه دهنده خدمات و راهکار، برترین نوآوری، برترین چهره، آینده سازان فناوری و برترین برند تجاری خواهد بود.

ويندوز 8 رونمایی شد
نسخه Consumer Preview (بتا) ويندوز 8 در مقايسه با نسخه Developer Preview كه مايكروسافت در ماه سپتامبر گذشته رونمايي كرد، ثبات بيش‌تري خواهد داشت.
اين نسخه داراي برخي از پيشرفت‌هاي عمده رابط كاربري است كه اين شركت طي پنج ماه گذشته افزوده است و شامل يك نسخه اوليه ويندوز استور خواهد بود.
اين نسخه براي كاربران به معناي آشنايي با تغييرات بزرگ در ويندوز پيش از عرضه اين سيستم عامل در نيمه دوم سال 2012 است.

آخرین وضعیت ثبت دامنه‌های اینترنتی در کشور
دامنه‌های اینترنتی ثبت‌شده در ایران به 238 هزار و 273 مورد رسید و در این میان همچنان دامنه لاتین دات آی آر پرطرفدارترین است.
پسوندهای دامنه‌های اینترنتی هریک برای امور خاصی تعریف می‌شود که مهمترین آن برای هر کشوری پسوند ملی است.
دامنه سطح‌ بالای کد ایران هم اکنون دات IR است، اما دامنه ملی "دات ایران" که امکان نوشتن آدرسهای اینترنتی با حروف فارسی و از راست به چپ را ممکن می‌کند نیز به تصویب آیکان رسیده است.
 
اسکیتی که با فکر کردن حرکت می‌کند
در این اسکیت یک واحد سطح مشترک و یک موتور الکتریکی 800 واتی به یک تبلت تحت ویندوز متصل شده‌اند که سرعت اسکیت را کنترل و تنظیم می‌کند.
مسئولیت اصلی به عهده سرپوشی به نام Emotiv EPOC است که کاربر باید آن را برای ردیابی امواج مغزی و ارسال اطلاعات به تبلت، به سر بگذارد.
کاربر تنها باید به مقصد خود بیاندیشد و اسکیت بر اساس تصورات کاربر سفر را آغاز کرده و در مسیر درست حرکت خواهد کرد.


 
مسواکی که به تلفن همراه وصل می شود
مسواکی عرضه شده که از راه بلوتوث می‌تواند به تمام دستگاههای بر پایه سیستم عامل اندروید متصل شود.
این دستگاه قادر است به برنامه جانبی که روی تلفن همراه هوشمند یا تبلت نصب شده، متصل شود و تعداد دفعات و مدت زمانی را که باید به مسواک زدن اختصاص داد محاسبه کند.
این نرم افزار می‌تواند زمان شستشو را ردیابی کند و نتایج را به صورت یک طرح گرافیکی روی نمایشگر تلفن همراه هوشمند ارائه دهد.
 
نرم افزار جدید برای به‌روزرسانی بی‌ سر و صدای ویندوز
با توجه به اینکه به روز کردن ویندوز یکی از مشکلات همیشگی بسیاری از کاربران غیرحرفه‌ای است، آنها با نصب این برنامه نرم‌افزاری بر روی سیستم‌های خود می‌توانند از به روزرسانی و حفظ دائمی کیفیت سیستم عامل خود مطمئن باشند.
این نرم افزار به طور خودکار و با توجه به نسخه ای از ویندوز که بر روی رایانه نصب شده، برنامه ها و وصله‌های به روز شده و همین طور همه پلاگین‌های مورد نیاز را بارگذاری می‌کند.
 
اپل مجبور شد سرويس "پوش اي‌ميل" را در آلمان متوقف كند
اپل ناچار شده سرويس پوش اي‌ميل (push email) را براي كاربران سرويس iCloud و MobileMe در دستگاه‌هاي iOS تا زماني كه در آلمان هستند، متوقف كند.
"پوش اي‌ميل" به كاربران امكان ديدن پيام‌هايشان را در دستگاه‌هاي خود به صورت خودكار و به محض ارسال شدن مي‌دهد، اما يك دادگاه آلماني، حكمي را مبني بر اين صادر كرده كه فناوري پوش اپل، حق ثبت اختراع موتورولا موبيليتي را نقض كرده؛ اما اپل معتقد است كه این حق ثبت غيرمعتبر است.
 
آی فون و گاز فلفل؛ ابتکار جدید برای حمایت از زنان
طراحان کاور ویژه گوشی‌های موبایل آی‌فون در آلمان، محفظه ویژه گاز فلفل نیز تعبیه کرده‌اند تا در صورت بروز مشکل برای زنان، آنها بتوانند به موقع از گاز فلفل استفاده کنند.
در این کاور‌ها، شاسی کوچکی تعبیه شده است تا گاز فلفل بدون آگاهی و غیرارادی، استفاده نشود.
کاور جدید تحت قوانین حمل سلاح در کشورهای اروپایی است و برای خرید آن باید مجوز کسب کرد.

تلفن‌هاي همراه نسل آينده، زيرپوستي مي‌شوند!
كارشناسان معتقدند نسل آينده تلفن‌هاي همراه در اندازه يك آب نبات، دستگاه‌هاي مينياتوري هستند كه قابليت كاشت زير پوست افراد را دارند.
تبلت‌هاي امروزي نيز به اجزاي جداشدني و سبك وزني تبديل مي‌شوند و نسل‌هاي آينده در يك دنياي سراسر ديجيتال و مجازي زندگي خواهند كرد.
تلفنهای هوشمند به نگهبانان اطلاعات انسان مبدل خواهند شد و با استفاده از هوش مصنوعي، تنظيمات شخصي اطلاعات افراد را برعهده مي‌گيرند.

آي‌فون سوار بنز شد
از این پس افرادی که خودروهای کلاس A مرسدس بنز را خریداری می‌کنند انواع امکانات الکترونیکی و دیجیتالی از مانیتور هوشمند داخلی گرفته تا سیستم کنترلی مرکزی برای ایجاد امنیت بیشتر را در اختیار خواهند داشت.
رانندگان این اتومبیل‌ها می‌توانند حین رانندگی به صورت کاملا ایمن با شبکه‌های اجتماعی در ارتباط باشند، نرم‌افزار مربوط به گیرنده ماهواره‌ای GPS را که مربوط به وضعیت لحظه به لحظه ترافیک در خیابان‌ها می‌شود در اختیار بگیرند و...
 
ابداع سامانه‌اي براي فراموشكاران!
پلت‌فرم IPURSE محققان دانشگاه وولنگونگ دبي كه يك سيستم هوشمند بر روي يك صفحه متحرك بوده، به پيگيري اجسام درون كيف فرد كه بر روي آنها برچسبهاي سامانه بازشناسي با امواج راديويي (RFID) چسبانده شده، پرداخته و در زمان گم شدن آنها هشدار مي‌دهد.
اين سيستم كه فناوريهاي RFID و NFC (ارتباطات حوزه نزديك) را در يك جايگاه تركيب كرده، سيستم نظارت هوشمند براي يادآوري اجسام مورد نياز و هشدار در زمان گم شدن آنها را به كاربران ارائه مي‌كند.

پایگاه خبری تحلیلی 90 فناوری ارتباطات راه‌اندازی شد
پایگاه خبری تحلیلی و انتقادی نود ICT به عنوان اولین سایت نقد و بررسی تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با تلاش عده‌ای از کارشناسان این حوزه کشور راه‌اندازی شد.
مدیران این سایت قصد دارند قابلیت‌ها، ‌توانمندی‌ها و چالش‌های پیش‌ روی ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را در حد توان معرفی و ارزیابی کنند و نیز به اطلاعات نادرست واکنش نشان داده و با ارائه مستندات به شفاف‌سازی بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور کمک کنند.

کفشی هوشمندی برای ارزیابی عمل ورزشکاران
اساس سیستم کفشهای "بسکتبال" و "آمادگی جسمانی" طراحی‌شده، حسگری فشاری است که در درون کفشها قرار گرفته‌اند. این حسگر می‌تواند حرکات فرد را در سرتاسر بازی، تمرین یا بدنسازی محاسبه کرده و اطلاعات آن را به صورت بی‌سیم به تلفن هوشمندی مجهز به نرم‌افزار ویژه کفش ارسال کند.
سپس ورزشکاران می‌توانند اطلاعات به دست آمده را برای کنترل وضعیت عملکرد خود ارزیابی و بخشهای ضعف و قوت آن را مشخص کرده و با دیگر ورزشکاران به اشتراک بگذارند.
 
 
خودروهای آینده به رایانه‌هایی چهار چرخ تبدیل می‌شوند
به گفته رئیس فورد، تا ده سال آینده خودروها به رایانه‌هایی چهار چرخ تبدیل خواهند شد که می‌توانند خود رانندگی کرده و مسیر درست را بیابند و در عین حال علاوه بر گفتگو با راننده، با خودروهای دیگر نیز گفتگو کنند.
 یکی از اولین محصولات این نسل جدید از خودروهای هوشمند، خودروی B-Max شرکت فورد است که از فناوری موبایل SYNC بهره برده، می‌تواند در صورت تصادف به صورت خودکار با بخشهای امداد و نجات تماس برقرار کند.