Gerdab.IR | گرداب

حاشیه های وب 12

تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۰

بحارالانوار ویژه تلفن‌همراه/ راهی برای دسترسی به اینترنت فوق‌سریع/ دختری که فیس‌بوک به گوشت و پوستش نفوذ کرده/ طراحی دستکش موس/ نخستین ضدویروس سازگار با ویندوز 8 را نصب کنید/ کیبورد شگفت‌انگیز و...

به گزارش گرداب، حاشیه‌های وب 12 با برخی از هزاران خبر جالب و جذاب از گوشه و کنار دنیای فناوری، تقدیم حضور خوانندگان بسته‌ خبری پنج‌شنبه‌ها می‌شود؛ گوارای وجود!

مجموعه نرم‌افزاری 110 جلدی "بحارالانوار" ويژه تلفن همراه توليد شد

مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان، مجموعه نرم‌افزاری دوره كامل بحارالانوار (110 جلد) تأليف علامه محمد‌باقر مجلسی ويژه تلفن همراه را تولید کرده كه از طريق پايگاه اينترنتی این مركز در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

سبیت آغاز به کار کرد
نمايشگاه سیبیت 2012 (CeBIT) آلمان از هفتم تا دهم ماه مارس با آخرين دستاوردهاي ديجيتال، اخبار صنعت و نوآوري‌هاي هوشمندانه در شهر هانوفر فعاليت خواهد كرد.
موضوعاتي از قبيل رايانش ابري، موبيليتي (تعامل انسان و رايانه) و رسانه‌هاي اجتماعي كه از سوی انديشگاه‌هاي پيشرو شناسايي مي‌شوند، مركز توجه اين رويداد با موضوع فراگير اعتماد و امنيت در دنياي ديجيتال خواهد بود.

جلوگیری از گم شدن وسایل کوچک خانه
شرکتی در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از موبایل‌های هوشمند و تکنولوژی RFID است تا به شما در پیدا کردن دسته کلید، ریموت کنترل تلویزیون و درب گاراژ، شارژر موبایل و یا هر ابزار کوچک دیگری کمک کند.
این شرکت می‌خواهد محصولی تولید کند که از یک اسکنر RFID ویژه تشکیل شده که به تلفن‌های همراه هوشمند وصل می‌شود و تعدادی هم تگ RFID با دوام بالا همراه آن است که قابلیت چسباندن و یا بستن به هر ابزاری را داشته و قابل شستشو هم هستند.



۳ دقیقه در ماه سهم بازدید از گوگل پلاس
گوگل تا کنون برای جلب نظر کاربران به شبکه اجتماعی گوگل پلاس خود دست به تلاش‌های گسترده‌ای زده و برای این کار حتی به یکپارچه سازی خدماتی مثل جی‌میل و یوتیوب با آن متوسل شده است، اما در این زمینه موفقیت چندانی به دست نیاورده است.
یافته‌های شرکت پژوهشی کام اسکور نشان می‌دهد کاربران گوگل پلاس در ماه به طور متوسط فقط ۳ دقیقه از وقتشان را صرف بازدید از این شبکه اجتماعی می کنند.

نخستين ضدويروس سازگار با ويندوز 8 توليد شد
کاربراني که نسخه آزمايشي ويندوز 8 را نصب کرده باشند مي‌توانند تا زمان انتشار نسخه رسمي اين سيستم عامل در اواخر سال 2012، نسخه جديد برنامه Panda Antivirus Pro 2012 را نيز به صورت رايگان نصب و از اطلاعات رايانه‌ا‌ي خود محافظت کنند.
با وجود انتشار  73 هزار گونه کاملاً جديد از بدافزارها و کدهاي مخرب رايانه‌اي، تصور اين‌كه نسخه آزمايشي Windows 8 را بدون يک برنامه ضدويروس در رايانه خود نصب کنيد اندکي غيرمنطقي به نظر مي‌رسد.

دختری که فیس‌بوک به گوشت و پوستش نفوذ کرده!
نفوذ شبکه‌های اجتماعی به خصوص در کشورهای غربی به گونه‌ای شده که زندگی دومی را برای آن‌ها رقم زده و آنان را از زندگی طبیعی‌شان دور کرده است.
هستند برخی معتادان به فیس‌بوک، که این شبکه‌ اجتماعی به قدری روی مغز و روان آن‌ها نفود می‌کند که آواتار (تصاویر) دوستان فیس‌بوکی خود را بر روی دستانشان خالکوبی کنند؛ فقط سوال اینجاست که اگر دوستی به لیست اضافه شد یا قرار شد دوستی دیگری را بلاک کنند، تکلیف چیست؟!



گوشی موبایل تولید داخل گواهی تايید نمونه دریافت کرد
در راستای حمایت از تولید داخلی متناسب با استانداردهای بین‌المللی و با آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه‌های مورد تاييد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیويی گوشی تلفن همراه GLX مدل G1 برای تولید انبوه در داخل کشور گواهی تائید نمونه دریافت کرد.
صدور گواهی تائید نمونه به منزله دارا بودن همه استانداردهای بین‌المللی از جمله استانداردهای رادیويی، تطابق الکترومغناطیسی (EMC)، میزان نرخ جذب تشعشع (SAR) و استانداردهای عملکردی و ایمنی است.

"http" چيست؟
http به معني پروتکل انتقال فوق متن (Hyper text transfer Protocol) است که شامل مجموعه‌اي از قوانين براي انتقال فايل‌ها از جمله متن، تصاوير گرافيکي، صدا، ويدئو و ديگر فايل‌هاي مولتي‌مديا در شبکه وب مي‌شود.
آخرين نسخه HTTP نسخه 1.1 است؛ اين نسخه فايل‌هاي وب را سريع‌تر منتقل و آخرين سرورهاي وب و مرورگرها را پشتيباني مي‌کند.

طراحی دستکش موس بی‌سیم
دکمه‌های موس روی انگشت اشاره دستکش قرار گرفته و کاربر به راحتی می‌تواند با استفاده از انگشت شست، کلیک راست و چپ را انجام دهد و حرکات غلتکی موس نیز با حرکات مچ دست صورت می‌گیرد. با فشردن دکمه روی دستکش نیز موس روشن و خاموش می‌شود. این دستکش مجهز به ماژول USB است.
از این وسیله می‌توان از فاصله 10 متری از رایانه و تلویزیون‌های اینترنتی استفاده کرد.



نرم‌افزار "خانه گل‌ها" با نگاهی ولايی به حج منتشر می‌شود
اين نرم‌افزار به منظور آشنايی با اهميت و عناصر حج برای رده سنی كودك و نوجوان در موسسه ريحان توليد شده است.
«خانه گل‌ها» با تأكيدی شيعی و ولايی به مباحث حج و عناصر آن پرداخته است. در اين نرم‌افزار طی داستان سفر امير و مليكا به سرزمين وحی، اهميت حج، مفاهيم آن و مكان‌های مقدس در طول اين سفر با تأكيدی شيعی و ولايی برای مخاطب معرفی می‌شود.

بازی با موبایل قبل از خواب
 چندی پیش وبلاگ جهانی نوکیا در یک نظرسنجی از کاربران پرسید، کجاها بیشتر با موبایل بازی می‌کنند.
نتایج به دست آمده کمی تعجب‌آور بود، زیرا نشان داد که بازی‌های موبایل قبل از خواب، بیشترین طرفدار را به خود اختصاص داده است. بیش از ۳۰ درصد کاربران قبل از اینکه به خواب روند، در رختخواب با موبایل بازی می‌کند.
به نظر آنها بازی‌ها جایگزینی برای کتاب هستند و با کمک آنها می‌توانند سریع‌تر بخوابند.



سقوط "کروم" برای دومین ماه متوالی

نبرد مرورگرهای اینترنتی برای کسب سهم بیشتری از بازار در دو ماه اخیر به ضرر شرکت گوگل بوده است.
بررسی ها حاکی است که سهم مرورگر کروم گوگل هم در ماه فوریه از بازار مرورگرهای اینترنتی کاهش یافته است. این در حالی است که کروم در یک سال اخیر به طور مرتب در حال اوج گرفتن بود و در برخی کشورها با پشت سر گذاردن فایرفاکس توانسته بود رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.

طرح جدید برای دفاع از حقوق کاربران گوشی‌های هوشمند
به دنبال سرقت گسترده اطلاعات شخصی کاربران گوشی‌های هوشمند با طراحی بدافزارها و برنامه‌های جاسوس و بی‌توجهی شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل به این مسئله، بنيادي در آمريكا درصدد است از شهروندان در برابر نقض حریم شخصی‌شان حفاظت کند.
با طرحي كه Bill of Rights for Mobile Users نام گرفته برنامه‌نویسان در زمان نگارش برنامه‌های همراه باید به حریم شخصی کاربران احترام گذاشته و ترتیبی اتخاذ کنند که در صورت تمایل کاربر از جمع‌آوری اطلاعات شخصی وی خودداری شود.

بخش جدیدی از دیوار چین که گوگل کشف کرد
محققان با استفاده از نرم‌افزار گوگل ارث توانستند بخشی جدید از دیوار چین را در مغولستان کشف کنند.
این اولین باری است که بخشی از دیوار چین در خارج از چین کشف می‌شود. دیوار بزرگ چین در حقیقت متشکل از ساختارهای متفاوتی است که طی دورانهای مختلف ساخته شده است.
این ساختار جدید که هزاران سال پنهان باقی مانده و در نقشه‌های با نام دیوار چنگیزخان مشخص شده بود، در صحرای گُبی مغولستان کشف شد.



پیشنهادات ایران از سوی جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه پذیرفته شد
بیش از 80 درصد پیشنهادات ایران در مجموع پیشنهادهای ارائه شده از سوی جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه (APT) به کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی (WRC 2012) پذیرفته شد.
این پیشنهادها در زمینه 32 دستور کار کنفرانس WRC 2012 برای سرویسهای رادیویی از جمله سرویسهای دریانوردی، هوانوردی، ثابت، پخش صدا و تصویر، آماتوری و سرویسهای ماهواره‌ای بود که از سوی ایران به APT ارائه شده بود و از سوی این نهاد منطقه‌ای به کنفرانس WRC 2012 ارائه شد.

پايان انتظار رونمايي از آي‌پد 3 در هفتم مارس
اپل از برگزاري رويدادي در هفتم ماه مارس خبر داده كه انتظار مي‌رود اين شركت آخرين تبلت آي‌پد خود را در آن تاريخ رونمايي كند.
دعوت‌نامه‌هايي كه در رابطه با رويداد اپل براي روزنامه‌نگاران ارسال شده، حاوي اين پيام بود: "ما چيزي داريم كه حقيقتا بايد آن را ببينيد و لمس كنيد."

با وجود اينكه رونمايي از اين محصول به‌طور رسمي تاييد نشده، اين پيام با تصويري همراه شده كه به نظر نشان‌دهنده يك آي‌پد لمسي است.

اتحاد گوگلی برای تسخیر بازار گجت‌های پزشکی
 اندروید با گامهای بلندی به جلو می‌رود و در بسیاری از زمینه‌ها رقابت تنگاتنگی را با آی او اس اپل به راه انداخته اما روبات سبز گوگل حداقل در یک زمینه تاکنون بازی را به اپل باخته است: بازار پزشکی.
موتورولا، ورایزون و باکستون هم قسم شده‌اند پرچم اندروید را بر فراز صنعت ابزارهای پرتابل پزشکی به اهتزاز دربیاورند. این شرکتها در حال همکاری برای رسیدن به یک استاندارد امن، مفید و مطمئن برای استفاده در صنعت خدمات درمانی هستند.

 

نرم افزار تازه برای پاسخ‌گویی به عواطف انسانی

نرم‌افزاری وارد بازار شده که قادر است نسبت به عواطف و احساسات انسانها و به خصوص دانشجویان واکنش نشان دهد.
 AutoTutor قادر به سنجش سطح دانش افراد بوده و از قابلیت پاسخگویی به سوالاتی که به ذهن دانشجویان رسیده هم برخوردار است.
نرم‌افزار مذکور از حالت چهره و وضعیت نشستن دانشجو می‌تواند به شرایط روحی وی پی برده و با تغییر استراتژی به او کمک کند تا احساسات بد و منفی را از خود دور کند.

حافظه نوری راهی برای دسترسی به اینترنت فوق سریع
دانشمندان ژاپنی برای دستیابی به یک اینترنت فوق‌سریع نوعی حافظه نوری را توسعه دادند که می‌تواند سیگنالهای اطلاعاتی را با سرعت بالایی ذخیره کند.
سیگنالهای اطلاعاتی در داخل فیبر نوری با سرعت بسیار بالایی سفر می‌کنند، اما زمانی که اطلاعات به بخش الکترونیکی (برای مثال، روتر) می‌رسند که باید پردازش شوند اطلاعات ورودی آهسته می‌شوند و انرژی بالایی هدر می‌دهند.
این محققان نوعی حافظه "رم" نوری را ساخته‌اند که می‌تواند این مشکل را حل کند.

اسلحه‌ای که روی صدای افراد پارازیت می اندازد
این اسلحه صوتی که پارازیت‌انداز بر روی گفتار یا SpeechJammer نام گرفته، می‌تواند بر روی هر صدایی پارازیت بیاندازد و صدای آنان را غیرقابل شنیدن کند.
دو دانشمند ژاپنی که این اسلحه جالب را طراحی کرده اند می‌گویند این دستگاه مجهز به یک میکروفون و یک بلندگوی حساس به جهت و همین‌طور یک مادربرد، حسگر فاصله‌یاب و چند کد خاص برای تشخیص فردی است که باید بر روی صدای او پارازیت انداخته شود.



راه‌اندازی فروشگاه نرم‌افزارهای ویندوز 8

مایکروسافت، فروشگاه آنلاین Windows Store را با هدف دستیابی آسان و پیدا کردن راحت نرم افزارهای ویندوز 8 راه اندازی کرد. کاربران در این فروشگاه به راحتی می‌توانند نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را بیابند و خود فروشگاه نیز نسخه سازگار با ابزار مبتنی بر ویندوز 8 را تشخیص داده و ارائه می‌کند.
کاربر با اجرای نرم‌افزار Windows Store در ویندوز 8  می‌تواند به این فروشگاه دسترسی داشته باشد.

چين بزرگترين توليدکننده تلفن همراه و کامپيوتر جهان
وزارت صنايع چين اعلام کرد که در سال گذشته ميلادي ميزان توليد محصولات الکترونيکي عمده چين از جمله تلفن همراه و کامپيوتر و غيره حدود 70 درصد بود که 90 درصد از ميزان کل توليدات جهان را تشکيل داد و به اين ترتيب در جايگاه اول جهان قرار گرفت.

اپل در دادگاه مقابل موتورولا پيروز شد
بر اساس گزارش اپل در آلمان موتورولا در ساخت گوشی‌هایش از تصاویر زمینه انیمیشنی در گالری تصاویر استفاده کرده که نخستین بار در آی‌فون اپل مورد استفاده قرار گرفته است.
ممکن است موتورولا مجبور به اعلام فراخوان شده و گوشی‌هایش را در این کشور جمع آوری کند.
همچنین بر اساس رای دادگاه ممکن است فروش گوشی های موتورولا از این پس در کشور آلمان به طور کلی ممنوع شود.

سفارش ۱۸۰۰۰ آی پد از سوی نیروی هوایی ارتش آمریکا
نیروی هوایی ایالات متحده مبلغ 9‪.‬36 میلیون دلار را برای قرارداد خرید ۱۸هزار آی‌پد تصویب کرده است. ارتش آمریکا قرار است از این تبلت‌ها به عنوان جایگزین دفترچه‌های راهنما و چارت‌های ناوبری مورد استفاده از سوی خلبان‌ها و خدمه پرواز استفاده کند.
به نظر شما خلبان ها ترجیح می دهند هنگام پرواز بر روی آی پد جدید، به مطالعه چارت ناوبری هواپیما بپردازند، یا سرگرم Angry Bird و Cut the rope شوند و یا...؟!



بازرسی دوره‌ای از فعالیت واحدهای فرهنگی دیجیتال دارای مجوز
واحد امور فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال بازرسی و نظارت منظم و دوره‌ای از واحدهای فرهنگی دیجیتال دارای مجوز را در دستور کار قرار داد.
برخی واحدهای فرهنگی دیجیتال تاکنون تذکر کتبی دریافت کرده‌اند که معمولاً در تخلفات صورت گرفته در وهله اول به تذکر کتبی اکتفا می‌شود اما در صورت تکرار ممکن است واحد صنفی تعلیق و حتی با تشکیل پرونده به محاکم قضایی نیز معرفی شود.
 
موبایلی با دوربین 41 مگاپیکسلی برای شیفتگان عکاسی
این موبایل هوشمند که از تمام عملکردهای عادی یک "اسمارت فن" برخوردار است، برپایه حسگرها و لنز Carl Zeiss با وضوح تصویر 41 مگاپیکسلی است و با دوربین آن می توان در کیفیت full HD با سرعت 1080p فیلمبرداری کرد و با استفاده از عملکرد Nokia Rich Recording صدا را با کیفیت بالایی ضبط کرد.

کیبورد شگفت‌انگیز برای تبلت و تلفن هوشمند شما
کیبورد مذکور دارای جدیدترین فناوری(NFC) است که بدون نیاز به همسان سازی ابزاری(pairing) و بدون این که نیاز به کار جدیدی باشد، فقط با خواباندن تبلت روی این کیبورد می توان از توانایی‌های جدید آن بهره‌مند شد.
یک پد روی کیبورد وجود دارد که تلفن هوشمند و یا تبلت روی آن می‌نشیند و هنگام نشستن روی این پد، همه اتصالات به صورت خودکار وصل می‌شود.



تصاویر مجازی به دنیای واقعی ورود می‌کنند
طراح سوئیسی درحال اجرای پروژه‌ای با عنوان "لایف کلیپر 3" است که از یک عینک محافظ پلیس و دوربینی تشکیل شده که روی عینک نصب است و افراد با گذاشتن این عینک می‌توانند ادراکات شخصی خود را ایجاد کنند. وی با نگاه به نمایشگر پلاستیکی عینک محافظ خود می‌تواند درختان معمولی با شاخ و برگهای عادی را ببیند اما در چشم‌انداز این تصویر یک سری حیوانات مجازی برای مثال سوسکهای پردار درحال پرواز و کرمهای سبز غول‌پیکر را تماشا کند.