Gerdab.IR | گرداب

تاریخچه پرونده‌های رسانه‌ای شده گرداب؛

مجرمان سایبری

تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴

فضای مجازی را این روزها باید در کنار تمامی فرصت‌هایی که در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد یکی از تهدیدهای مهم تلقی کرد؛ تهدیدهایی که اگر با روشنگری و فرهنگ‌سازی مواجه نشود، حتی می‌تواند تا انحطاط جامعه نیز پیش‌روی کند.

جرائم سازمان‌یافته بین‌المللی و سوء استفاده از بستر اینترنت به منظور انجام اقدامات تروریستی، جاسوسی اینترنتی از یک سو و از سوی دیگر تلاش گسترده دشمن برای تخریب نظام فرهنگی جامعه و تغییر سبک زندگی مردم از این طریق، بخشی از تهدیدهایی است که هر روزه در این فضا در حال وقوع است. به نحوی‌که در ریشه‌یابی برخی از معضلات حاکم بر فضای فعلی جامعه خودمان، می‌توان ردپای تأثیرات فضای مجازی را به وضوح مشاهده کرد.

از این‌رو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصمیم گرفت با تأسیس مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته در سال 1386 و ارتقای آن به فرماندهی امنیت سایبری در سال 1393، به وظیفه ذاتی خود طبق اصل 150 قانون اساسی عمل کرده و ضمن ایجاد اشراف کامل بر فضای مجازی، عاملان جرائم سازمان‌یافته را شناسایی و در صورت لزوم تحت پیگرد قانونی قرا دهد.


اهم پرونده‌های اجرا شده گرداب


1) مضلین:


نخستین اقدام رسانه‌ای شده این مرکز، پروژه «مضلین» بود که در سال 1388 اجرایی و رسانه‌ای شد و در پی آن، 45 نفر از مدیران و گردانندگان سایت‌های مستهجن شناسایی و دستگیر شدند. نکته قابل تأمل در این پرونده، نقش جدی کشورهای غربی در هدایت، حمایت و پشتیبانی از سایت‌های مستهجن بود که به خوبی نشان می‌داد کشورهای غربی کمر به نابودی فرهنگ ایرانی و اسلامی این کشور بسته‌اند.


1-1) مضلین یک:


"وحيد-ا" با نام مستعار "آريا دانشكار" مدير بزرگترين مجموعه از سايت‌هاي مستهجن فارسي‌زبان در اينترنت بود كه نقش بسيار مهمي در توليد و ارائه محتواي مستهجن فارسي‌زبان (فيلم، عكس، داستان و...) و هدايت كاربران به سوي محتواي مستهجن ايراني و خارجي و محتواي ضد ديني و ضد انقلابي داشت.

وي در پیامی براي افراد فعال در زمينه‌هاي ضدديني، ضدامنيتي و ضداخلاقي مي‌نويسد "ما براي كارتان ارزش قائل هستيم و دليل اصلي ساپورت ما همين است. مطمئن باشيد كه از سايت شما هيچ كجا به دليل مسائل امنيتي نام برده نخواهد شد."


نامبرده از سال 82 با راه‌اندازي سايت، گروه و... در اينترنت آغاز به كار نمود و با دريافت خدمات فني از شركت آمريكايي ... به قيمت بسيار ناچيز، اقدام به طراحي و اجراي يك حركت سازمان‌يافته براي شناسايي فعالان و توليدكنندگان محتواي ضدديني، ضداخلاقي و ضدامنيتي در اينترنت، انسجام و پشتيباني فني آنها به طور رايگان کرده بود.

اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.


2-1) مضلین دو:


سایت‌های پروژه مضلین 2 اقدام به ترویج انواع بی‌بند و باری‌های اخلاقی با هدف قبح‌زدایی از محرمات دینی، ترویج فساد در جامعه، سست کردن بنیان‌های اعتقادی و فروپاشی اساسی خانواده به جهت پیشبرد اهداف دشمن در عرصة ناتوی فرهنگی می کردند.

شبکه طراحی شده به وسیله متهم سعيد ملک‌پور با نام مستعار "سیاوش حسین‌خانی" با ایجاد ارتباطات خاص با شرکت آمریکایی ... که در امر ارائه خدمات هاست و دومین بسیار فعال و به اکثر سایت‌های مستهجن، ضددینی و ضد انقلابی فارسی زبان سرویس ارائه می نمود و خدمات قابل توجهی را از این شرکت دریافت کرده كه دارای پیشرفت های قابل توجهی بوده است.

این شبکه با شناسایی، جذب و گزینش تعداد 20 مدیر اصلی و تعدادی مدیر میانی، اقدام به گسترش فعالیت های خود در ترغیب کاربران ایرانی به تولید محتوای مستهجن فارسی زبان کرده و علاوه بر ارائه محتوای ضد اخلاقی محلی برای ارائه مطالب ضد دینی، توهین به اعتقادات اسلامی، اقدام بر علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغی، راه اندازی جنبش‌های تحریم انتخابات، ارائه کتب ضاله و ضد دینی، پوشش اخبار ضد انقلاب، ترویج انواع بی‌بند و باری‌های اخلاقی با هدف قبح زدایی از مسائل ضد اخلاقی و فروپاشی بنیان‌های اجتماعی از این طریق، عادی جلوه دادن روابط نامشروع، استحاله افکار کاربران ایرانی در خصوص اعتقادات اسلامی و ارائه خوراک فکری در پوشش مطالب مستهجن و ضد دینی و ...کرده بود.

اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.


3-1) مضلین سه:


پایگاه اینترنتی مستهجن نگار و ضد دینی شهوت سرا یکی از دهها پایگاه اینترنتی فارسی زبان بود که در راستای پیشبرد اهداف استکبار جهانی به فعالیت جدی مشغول و در سال 2006 تاسیس شده بود.

پايگاه اينترنتي شهوت سرا شامل بخش های صفحه اصلی، تالار های گفتگو و آپلود سنتر اختصاصی بوده است. ویژگی اصلی پایگاه های اینترنتی همچون شهوت‌سرا وارد کردن بازدیدکننده به صحنه تولید و انتشار محتوای ضد دینی و مستهجن بود.

اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.


4-1) مضلین چهار:


عناصر شبکه مضلین چهار اقدام به راه اندازی اولین پایگاه های اینترنتی در زمینه ترویج انتشار محتوای ضد دین و مستهجن با رویکرد روابط نامشروع با محارم و روابط نامشروع نامتعارف (خشونت بار و ...) بصورت کاملا فارسی نمودنده و در این زمینه فعالیت می نمودند.

اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.


5-1) مضلین پنج:


عناصر شبکه مضلین پنج جهت جذب مخاطب فارسی زبان، اقدام به راه اندازی و مدیریت پایگاه های اینترنتی با محتوای ضد ارزشی و مستهجن می نمودند که سایت های آنان تاثیر بسزایی در انتشار این نوع مطالب در محیط اینترنت داشت. یکی از اهداف این افراد جذب مخاطبین فعال در سایر شبکه ها و سایت های مضلین به پایگاه های اینترنتی خود بود.

اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.


نامه برخی از قربانیان شبکه های مضلین به فرمانده سپاه پاسداران


پس از افشای پرونده‌های مضلین و انهدام شبکه‌های مرتبط با آنها، نامه‌ای از طرف فردی که خود را دختر خانم جوانی معرفی کرده، خطاب به فرماندهی محترم سپاه پاسداران به مرکز رسید که در ذیل تصویر بخشی از آنرا مشاهده می نمایید:

 
 
این دختر خانم ضمن اشاره به فریب خوردن خود توسط این سودجویان به روابط بسیار شنیع و کثیفی که بین اعضای این گروه وجود داشته و او نیز گاها بوسیله آنها مجبور به چنین رفتار هایی شده صحبت نموده است و در ادامه اظهار کرده است که این گروه با ترفند های خاص و با استفاده از محیط های اینترنتی از جمله یکی از سایت های شبکه مضلین به اهداف شوم خود دست پیدا می کردند.

در بخشی از این نامه ایشان اظهار نموده اند که بعد از این اتفاق ارتباطشان را با این گروه قطع نموده و با وجود مشکلات روحی و روانی که برایشان پیش آمده برای حفظ آبرو نتوانسته اند این اتفاقات را به خانواده در میان بگذارند.

برای خواندن متن کامل نامه و دسترسی به جزئیات بیشتر اینجا را بخوانید.


دردنوشته یکی از قربانیان سایت های مستهجن


نویسنده وبلاگ خبرنگار مسلمان، در تارنمای شخصی خود در همان روزها نوشت: چند روز پس از انتشار خبر دستگیری مسئولین و انهدام سایت های مستهجن و ضد دین فارسی، ايميلي از سوي فردي برايم ارسال شد كه مي‌گويد از مشتريان ثابت سايت‌هاي مستهجن بوده و اكنون از كار خود پشيمان است.


اين فرد در بخشي از نامه خود با اشاره به افشاي هويت واقعي سايت‌هاي مستهجن، نوشت: " این نامه رو من اول برای دل خودم نوشتم ولی بعد از اینکه به طور اتفاقی به وبلاگ شما اومدم و نزدیک بودن شما رو بعنوان یه خبرنگار به بازدید کننده های وبلاگتون دیدم تصمیم گرفتم که اون رو برای شما بفرستم...

متن كامل دردنوشته اين قرباني سايت‌هاي مستهجن را می توانید اینجا بخوانید.


قربانیان غیر ایرانی شبکه های مضلین


با توجه به این موضوع که زبان مردم کشور افغانستان زبان فارسی پشتو است و براحتی می توانستند از محتویات و مطالب سایت ها و یا وبلاگ های فارسی زبان ایرانی استفاده نمایند، متاسفانه سایت های مستهجن و ضددینی که توسط مرکز بررسی جرائم سازمان یافته منهم شدند نیز از جمله سایت های مورد بازدید کاربران اینترنت از کشور افغانستان بوده‌اند.


اطلاع تکمیلی را از در دام افتادن کاربران افغانی در سایت های مستهجن را اینجا بخوانید.


2) فتنه عمیق:


دومین پرونده رسانه‌ای شده گرداب، «فتنه عمیق» بود که به جرائم سایبری رخ داده در جریان فتنه 88 می‌پرداخت و در جریان این پرونده تعدادی از گردانندگان و مسببان اصلی این جرائم دستگیر و به مقامات قضائی معرفی شدند.

جرائمی مانند دروغ بزرگ تقلب در انتخابات، دعوت به اغتشاش و تجمع، آموزش اینترنتی اغتشاشگران برای حملات آشوبگرانه، شایعه‌پراکنی علیه نظام و فحاشی و توهین به مسؤولان و توده‌های مردم، تنها گوشه‌ای از ناهنجاری‌های کشف شده در پرونده «فتنه عمیق» بود که عملاً شرایط را برای هماهنگی و اقدام فتنه‌گران در فضای حقیقی فراهم می‌کرد.

اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید: (+) و (+) و (+) و (+) و (+) و (+) و (+) و (+)


3) دارکوب:

پروژه «دارکوب» دیگر پروژه این مرکز بود که به نقش سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه در جریان فتنه در فضای مجازی می‌پرداخت که به دلایل مختلف امنیتی، هیچ‌گاه اطلاعاتی از این پروژه منتشر نشد.


4) مرصاد:


پروژه «مرصاد» نیز در آخرین روزهای سال 88 رسانه‌ای شد و بخشی دیگر از اقدامات گسترده و پرهزینه دولت آمریکا برای دخالت در امور داخلی ایران را افشا می‌کرد.

در سال 2006 و در ادامه طرح «بی‌ثبات‌سازی ایران»، شبکه «ایران پراکسی» توسط سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (CIA) و با بودجه 50 میلیون دلاری تشکیل شد. تخلیه بانک‌های اطلاعاتی کشور، نفوذ و خرابکاری در سایت‌های مهم اینترنتی کشور، مبارزه عملی و رسانه‌ای با سامانه فیلترینگ، ایجاد محیط امن و غیرقابل ردگیری برای کاربران معارض نظام جمهوری اسلامی از جمله مأموریت‌های شبکه «ایران پراکسی» بود.

اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید: (+)



5) چشم روباه

شناسایی شبکه جاسوسی تلویزیون دولتی انگلستان (BBC) که «چشم روباه» نام داشت، آخرین پروژه رسانه‌ای شده این مرکز بود که در سال 1390 اجرایی شد و در پی آن، 17 نفر از مرتبطان مستقیم این شبکه شناسایی و دستگیر شدند. همین اقدام باعث شد تلویزیون فارسی BBC عملاً تمرکز رسانه‌ای خود برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند 90 را از دست بدهد و اقدام خرابکارانه‌ای را در این زمینه رقم نزند.

اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید: (+) و (+) و (+) و (+) و (+) و (+) و (+) و (+) و (+).






6) عنکبوت:

پروژه «عنکبوت» که در بهمن ماه 1393 رسانه‌ای شد، با هدف ناامن‌سازی شبکه‌های اجتماعی غربی برای تولیدکنندگان محتوای غیراخلاقی، مبتذل و مستهجن اجرایی شد. مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این پروژه را با صدور بیانیه‌ای رسانه‌ای کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «به اطلاع مردم عزیز و غیور ایران اسلامی می‌رساند، در سایه عنایات حق‎تعالی و توجهات ویژه حضرت ولی‌عصر (ارواحنافداه) با تلاش‌های مجاهدانه پاسداران حریم امنیت میهن سرفرازمان، بخشی از مهم‌ترین عناصر و شبکه‌های فعال در اینترنت که مأموریت ترویج فساد و استحاله سبک زندگی ایرانی - اسلامی و هدف قرار دادن نهاد مقدس خانواده در سطح کشور را در دستور کار داشتند، شناسایی و تعدادی از آن‌ها دستگیر شدند.

براساس اشراف کامل به‌دست‌آمده، این شبکه با سوء استفاده از بستر اینترنت و با حمایت پنهان و غیر مستقیم دولت‌های غربی، توانسته بود طی 2 سال فعالیت در پوشش موضوعات فرهنگی – اجتماعی، در قالب حدود 350 صفحه، تعداد قابل توجهی از کاربران را در شبکه اجتماعی فیس‌بوک مخاطب خود قرار دهد. این شبکه عموماً در جریان‌های رسانه‌ای که بیگانگان هدایت آن را به عهده داشتند، مورد سوء استفاده دستگاه رسانه‌ای ضد انقلاب قرار می‌گرفته است.»


مجرمان سایبری

فیلم





جزئیات بیشتری از این پرونده را اینجا بخوانید: (+) و (+) و (+) و (+)