جذابیت بازی های آنلاین و حس مشارکت داشتن در آن از دلایلی است که بسیاری را به خود مبتلا کرده است. در مطلب حاضر به منفعت های این بازی ها برای سازندگان آنها و آسیب هایی که برای مخاطبان در پی دارند، اشاره می کنیم.
در این نوشته قصد داریم به طور مختصر از دو جنبه به نکات قابل توجه در زمینه بازی های آنلاین اشاره کنیم:
1- سودی که شرکت ها از عرضه ی بازی آنلاین می برند
2- آسیب هایی که کاربران می بینند
دست آوردهای شرکت های تولید کننده
در مطلب گذشته اشاره کردیم که بازی های آنلاینی که برای گجت
های همراه مانند موبایل ها عرضه می شوند با وجود آنکه از لحاظ گرافیکی و کیفی از بازی
های رایانه ای و کنسول ها سطح پایین تری دارند، ولی در مواردی از حیث مخاطب پسندی
با آنها قابل رقابت هستند. ورود شرکت های مختلف به عرصه بازی های آنلاین برای گجت
های همراه، دلایل مختلفی داشت؛ این بازی ها به واسطه ویژگی های خاصی که داشتند
بسیاری از مخاطبان و کاربران که توانایی تهیه کنسول ها و رایانه های مناسب برای
بازی ها را نداشتند، به خود جذب کردند.
شاید در نگاه اول، عرضه بازی های آنلاین موبایلی کاری
فروتنانه و از سر خیرخواهی برای تمامی کاربرانی باشد که از امکانات یکسانی برخوردار
نیستند و حالا با داشتن فقط یک گوشی ساده هوشمند می توانند به راحتی خود را با
بازی های آنلاین سرگرم کنند و از لذت آن محروم نمانند. تفاوت بسیاری میان فردی است که
با یک کنسول خانگی گران قیمت و یک تلویزیون فول اچ دی یا فور کی، آخرین نسخه
فیفا را بازی می کند و فردی که در یک صفحه کوچک لذت دریبل زدن با مسی را لمس می
کند، اما گول این جملات را نخورید. شرکت های بزرگ و پردرآمد از کوچک ترین فرصت ها
برای درآمدزایی استفاده می کنند. اگر قرار بود استفاده از بازی های آنلاین فقط
برای افرادی باشد که می توانند با خیال راحت برای بازی کردن پول خرج کنند پس شرکت
های بازی سازی هرگز به این حجم از سرمایه مالی نمی رسیدند.
برای درک بهتر این مسئله به بازی کلش اف کلنز اشاره می کنیم.
حتی اگر خودتان کلش اف کلنز را تجربه نکرده باشید، به احتمال زیاد به واسطه یکی از نزدیکان خود با کم و کیف این بازی آشنا هستید. این موضوع نشانه فراگیری این بازی در جامعه است؛ البته این فراگیری محدود به ایران نیست. کلش اف کلنز تا مدت ها رکورد بیشترین دانلود را بین دیگر بازی های آنلاین و موبایل محور در سیستم عامل های Android و IOS به خود اختصاص داده بود. مبنای این بازی آنلاین بر دفاع از سرزمین خود و حمله به سرزمین دیگران است؛ حال شما هرچقدر قلعه یا سرزمین خود را مقاوم تر سازید یا به اصطلاح درجه شما در این بازی افزایش پیدا کند، با کاربرانی حرفه ای تر بازی می کنید که این اتفاق جذابیت بازی را برای شما بیشتر می کند. تا به حال فکر کرده اید این مسئله چگونه به نفع بازی سازان این شرکت ها تمام می شود؟ همانطور که می دانید اکثر بازی های آنلاین اینچنینی به صورت رایگان دانلود می شوند. یعنی بدون هزینه کردن حتی یک ریال می توانید از این بازی ها اسفاده کنید اما جالب است بدانید شرکت فلاندی سازنده بازی کلش اف کلنز بصورت میانگین روزانه 654000 دلار امریکا سود می کند!
شما از یک
جایی به بعد در بازی، با طمع پیشرفت سریع تر برای خرید تجهیزات یا امکانات بیشتر باید پول خرج کنید. باید به صورت آنلاین به این شرکت ها در
ازای استفاده کردن از این ادوات هزینه پرداخت کنید. شاید بصورت میانگین هزینه ای
که هر کاربر برای تجهیزکردن و قوی تر شدن خود انجام دهد حدود 20 دلار آمریکا باشد
اما وقتی تعداد کاربران در سطح میلیونی آن مورد بررسی قرار گیرد، پولی که نصیب شرکت
های بازی ساز آنلاین می شود نجومی خواهد بود.
یادمان باشد هیچ چیزی در دنیا مجانی نیست!
این مختصری بود از دست آوردی که نصیب شرکت های بازی سازی می
شود. بحث در این باب طولانی است. نمونه های بیشتری را برای این بازی های می توان
اشاره کرد که به همین طریق از حضور شما در بازی ها درآمد زایی می کنند.
درآمد زایی این بازی ها به اینجا ختم نمی شود. پیش تر گرداب مطلبی را منتشر کرده بود که در آن به مواردی که بازی کلش آو کلنز در زمان نصب نسبت به آن تاییدیه شما را می گیرد اشاره کرده بود. این موارد عبارتند از:
· تغییر یا حذف محتوای SD کارت
· اتصال به وایفای یا قطع اتصال از آن
· دریافت اطلاعات از اینترنت
· مشاهده اتصالات شبکه اینترنت
· مشاهده اتصالات وایفای
· خارجکردن تلفن از حالت خواب
· امتحان دسترسی به ذخیرهگاه اطلاعات حفاظتشده
تا به حال تامل کرده اید که این موارد به چه درد بازی ساز می خورد؟ تغییر یا حذف محتوای SD کارت، خارجکردن تلفن از حالت خواب یا امکان دسترسی به ذخیرهگاه اطلاعات حفاظتشده! مطمئن باشید این موارد نیز سود هنگفتی را برای بازی سازها در بر خواهد داشت. ساده انگارانه است اگر گمان کنیم دسترسی بازی سازها به حافظه دستگاه و امکان تغییر در آن آسیبی را برای ما در پی نخواهد داشت. بدانیم که اطلاعات ما هر لحظه در حال فروش هستند!
آسیب های کاربران
در مطالب بسیاری به آسیب های بازی ها بصوت کلی و بازی های
آنلاین بصورت جزئی تر اشاره شده است. از آنجایی که اشاره دوباره آنها می تواند
تذکری دوباره به خودمان باشد، برای بار دیگر ولی این بار در دسته بندی متفاوتی از
این آسیب ها بصورت مختصر و گذرا به آنها می پردازیم.
آسیب هایی که متوجه کاربران است را می توان در دو سطح بررسی کرد:
1- سطح اجتماعی و روابط میان فردی: در سطح روابط میان فردی و اجتماعی مهم ترین آسیب بازی های رایانه ای انزوا طلبی و گوشه گیری افراد و عدم ارتباطات صحیح با دنیای پیرامون خود است. به تعبیری احساس غرق شدگی در بازی های آنلاین و حس ارتباط کاذبی که در این فضا به وجود می آید فرد را از داشتن ارتباط در جهان پیرامون بی نیاز می کند و این امر بعد از مدتی به انزوا طلبی کاربران می انجامد.
2- در سطح فردی و روان شناختی: مسئله بعد در سطح فردی و آسیب های روانی برای افراد است. برای نمونه می توان به پرخاشگری افراد اشاره کرد. مسئله مهم دیگر تنبلی در تفکر است. به دلیل اینکه بسیاری از فضاهای بازی های رایانه ای به صورتی ساخته شده است که عموما به شما امکان نوآوری نمی دهد. مهم تر اینکه شما به جای ساختن در بسیاری موارد باید نابودگر باشید!
بخصوص بازی های موبایلی که از ساختاری بسیار ساده، عملی تکراری و الگووار پیروی می کنند باعث عدم سوخت و ساز های مغزی شما می شود. همچنین تنبلی فکر، خستگی و خمودگی نیز از آسیب های جانبی این بازی ها است.