Gerdab.IR | گرداب

دنباله روی آمازون از اپل در کاهش سهم به توسعه‌دهندگان کوچک‌تر

دنباله روی آمازون از اپل در کاهش سهم به توسعه‌دهندگان کوچک‌تر
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰

آمازون نیز مانند اپل، سهم خود از اپ استور را برای کمک به توسعه‌دهندگان کوچک‌تر کاهش می‌دهد.

به گزارش گرداب، آمازون می‌خواهد تا توسعه‌دهندگان بیش‌تری را به سمت اپ استور‌های اندروید و Fire OS خود جذب کند و به همین خاطر مانند کاری که اپل و گوگل انجام دادند، برنامه‌ی کمک‌کننده به کسب‌وکار‌های کوچک در اپ استور آمازون را ایجاد کرده است که طبق گزارش AFTVNews، مبلغ کم‌تری از توسعه‌دهندگان دریافت می‌کند.
 
سهم برداشت از اولین درآمد یک میلیون دلاری توسعه‌دهندگان در اپل و گوگل از ۳۰% به ۱۵% کاهش یافت، اما روش آمازون متفاوت است؛ آمازون ۲۰% از درآمد را دریافت خواهد کرد، اما به توسعه‌دهندگان ۱۰% بیش‌تر در اعتبارات تبلیغاتی سرویس وب آمازون (AWS) خواهد داد. این یعنی اگر اپلیکیشن شما از سرویس‌های ابری محبوب AWS استفاده می‌کند، مانند این است که ۹۰% از درآمد مال شما است. اگر هم از خدمات ابری رقیبان آمازون استفاده می‌کنید، شاید این پیشنهاد شما را وسوسه کند تا مشتری AWS شوید.
 
مانند برنامه‌ی اپل، این برنامه هم چیزی است که شما باید برای آن درخواست بدهید، یا از آن خارج شوید و اگر درآمد شما بیش از یک میلیون دلار شد، از این برنامه کنار گذاشته می‌شوید و سال بعد باید دوباره درخواست بدهید. در مقابل، گوگل ۱۵% بیش‌تر، از درآمد اولیه‌ی یک میلیون دلاری را به توسعه‌دهندگان می‌دهد.
 
هر چند درآمد همه چیز نیست؛ Fanhouse هفته‌ی گذشته در رابطه با این موضوع، با اپل مخالفت کرد که وقتی اپلیکیشنی طراحی شده تا به سازنده‌ی آن سود برساند و نه به توسعه‌دهنده، ممکن است بیش از یک میلیون دلار درآمدزایی کند و توانایی پرداخت ۳۰% را که در این بین رد و بدل می‌شود، نداشته باشد. Fanhouse می‌گوید که ۹۰% از درآمد برای سازندگان است و اپل ۳۰% از آن را مطالبه می‌کند.
 
اپل در حال حاضر درگیر دادخواست خود علیه Epic Games است که در آن بحث بر سر این است که آیا این مطالبه‌ی ۳۰ درصدی منصفانه است یا خیر. اپل می‌گوید که سیاست دریافت ۳۰%، از مدت‌ها قبل بوده و عادی است. اما منتقدان می‌گویند شرکت‌هایی مانند اپل هزین‌های بیش‌تر از میزان سرویسی که ارائه می‌دهند، دریافت می‌کنند.
 
اقدامات این چنینی از طرف گوگل، اپل، آمازون و مایکروسافت نشان می‌دهد که فشار قابل توجهی در سراسر صنعت برای تجدیدنظر درباره‌ی سهم ۳۰ درصدی وجود دارد، مگر این که موضوعی پیش بیاید که تاثیر شدیدتری روی سودآوری داشته باشد و حواس دیگران از این موضوع پرت شود.