Gerdab.IR | گرداب

علاقه یک شرکت فناوری روسی به خرید بخشی از سهام شرکت اوبر

علاقه یک شرکت فناوری روسی به خرید بخشی از سهام شرکت اوبر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰

بزرگ‌ترین شرکت اینترنتی روسیه به نام یاندکس (Yandex) قصد دارد تا سهام شرکت اوبر در بخش خودرو‌های بدون راننده و تحویل غذا را با قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار خریداری کند.

به گزارش گرداب- روز سه‌شنبه ۳۱ آگوست شرکت فناوری روسی اعلام کرد که یاندکس قرار است تا ۳۳.۵% از سهام اوبر در بخش‌های Yandex.Eats، Yandex.Lavka و Yandex.Delivery و هم‌چنین ۱۸.۲% از سهام اوبر در بخش خودرو‌های بدون راننده را خریداری کند. این قرارداد تا قبل از پایان سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۱ بسته خواهد شد.

این قرارداد به یاندکس سود اضافی ۴.۵ درصدی در سرمایه‌گذاری مشترک با MLU می‌دهد و به این ترتیب کل سهم این شرکت به ۷۱% می‌رسد. علاوه بر این، یک قرارداد دوساله‌ی دیگر برای خرید ۲۹% سهام باقی‌مانده‌ی اوبر در بخش MLU به قیمت دو میلیارد دلار نوشته خواهد شد. طبق گفته‌ی یاندکس، MLU هم‌چنان در بخش مربوط به حمل و نقل و اشتراک خودرو فعالیت خواهد کرد.

یاندکس مجوز استفاده از برند اوبر را در روسیه و چند کشور دیگر تا سال ۲۰۳۰ دریافت خواهد کرد. این معامله توسط هیئت مدیره‌ی یاندکس و اوبر تایید شده است و نیازی به تاییدیه‌ی مقامات نظارتی نیست.

شرکت یاندکس بیش از یک سال است که به دنبال خرید سهم اوبر بوده، زیرا شیوع بیماری کووید-۱۹ باعث افزایش تقاضا برای تحویل غذا در بازار روسیه شده است. اوبر طبق قراردادی به ارزش ۳. ۸ میلیارد دلار، همکاری خود را با یاندکس در روسیه و کشور‌های همسایه آغاز کرده بود. از آن زمان تاکنون، این دو شرکت با همکاری هم، فعالیت‌های خود را در زمینه‌ی تحویل غذا و هواپیما‌های بدون سرنشین گسترش دادند.

Yandex.Eats یک سرویس تحویل غذا و خواربار در بیش از ۱۷۰ شهر روسیه و سراسر کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع است. بیش از ۳۵۰۰۰ رستوران و ۲۹۰۰ مغازه از این سرویس برای تحویل سفارش بین ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت استفاده می‌کنند.

Yandex.Lavka نیز در ۱۵ دقیقه، سفارشات ثبت شده را از بیش از ۳۶۰ مغازه در روسیه و اسرائیل تحویل می‌دهد. از سال ۲۰۱۷، فناوری مربوط به بخش خودرو‌های بدون راننده دائماً در حال پیشرفت بوده و تا به الان ۱۷۰ خودرو در این بخش وجود دارد. از اواخر سال ۲۰۱۹، این شرکت در حال ساختن ربات مخصوص خود به نام Yandex.Rover بوده که برای تحویل بسته‌های سفارشی کوچک و متوسط استفاده می‌شود.

Yandex.Rover در روسیه و آمریکا فعالیت می‌کند و این شرکت اخیراً از همکاری با گروب‌هاب برای ارائه‌ی خدمات تحویل غذا در پردیس‌های دانشگاهی در سراسر آمریکا خبر داده است.

منبع:
The National