Gerdab.IR | گرداب

اتریوم در خطر از دست دادن تسلط بر بازار امورمالی غیرمتمرکز

اتریوم در خطر از دست دادن تسلط بر بازار امورمالی غیرمتمرکز
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰

اتریوم ممکن است به خاطر مشکلات مقیاس‌پذیری تسلط خود بر بازار امور مالی غیرمتمرکز را از دست دهد.

به گزارش گرداب، جِی‌پی مورگان چیس شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی چندملیتی است که در گزارش اخیر خود بیان کرده است که اتریوم ممکن است در شرف از دست دادن تسلط خود بر بازار امور مالی غیرمتمرکز باشد و این مسئله به خاطر ناتوانی این رمزارز در فراهم آوردن راهکارهای مقیاس‌پذیر سریع مناسب می‌باشد.

این یادداشت که توسط نیکولاس پانیگیرتزوگلو، مدیر اجرایی راهبردهای بازار جهانی این موسسه نوشته است، بیان می‌کند که بلاکچین‌های جدیدتر که قراردادهای هوشمند ارائه‌ می‌کنند، رمزارزهایی هستند که به جای اتریوم، در این بازار سهم بیشتری به عهده خواهند گرفت.

در این یادداشت پیرامون مقیاس‌پذیری نوشته شده است که «انچه که برای بقای تسلط اتریوم بر این بازار ضروری است، ممکن است بسیار دیر عرضه شود».

اتریوم بر یک مسیر راه متمرکز بر لایه 2 (L2) بنا شده است که به عرضه سایدچین‌ها بر روی آن اجازه فعالیت می‌دهد تا جایگزین‌هایی برای فعالیت‌های شدید و هزینه‌های بالای لایه 1 بلاکچین پیدا کنند. با وجود چنین راهبردی درصد تسلط بر بازار امور مالی غیرمتمرکز (defi) که در سال پیش حدود 100 درصد تخمین زده شده بود، اکنون به حدود 70 درصد رسیده است.

ظهور چالش‌های جدید

پانیگیرتزوگلو در این گزارش به توضیح بیشتر این مسئله می‌پردازد که این واقعیت بسیار مهمی است که اتریوم تا اندازه‌ای نفوذ خود را در حوزه defi از دست داده‌ است و سایر رمزارزها توانسته‌اند جای آن را بگیرند. سولانا، آوالانش، BSC، TERRA، مجموعه‌ای از شبکه‌ها یا رمزارزهای دارای قرارداد هوشمند هستند که به عنوان «قاتلان اتریوم» شناخته می‌شوند، در حال حاضر در حال به دست آوردن سهم بازار و ساخت اجتماعی برای خود هستند.

چنین مسئله‌ای همچنین باعث افزایش قیمت این توکن‌ها شده است. در حالی که اتریوم توانسته است تا سرمایه‌ شبکه خود (ETH) را افزایش دهد، هر کدام از رمزارزهای ذکرشده در بالا عملکرد سالانه بهتری نسبت به اتریوم داشته است. تکه تکه کردن (Sharding) که راهبردی است که اترویم می‌خواهد برای مقیاس کردن در لایه 1 بلاکچین خود استفاده کند، تا زمان ادغام در سال آینده در دسترس نخواهد بود. این شیوه رضایت اثبات انجام کار (PoW) را به رضایت اثبات مشارکت (PoS) تبدیل می‌کند که بیشتر با محیط زیست سازگار است. این یادداشت چنین نتیجه می‌گیرد:

« به بیان دیگر اتریوم در حال حاضر در یک رقابت شدید برای حفظ تسلط خود بر فضای اپلیکشن‌ است و نتیجه این رقابت از نظر ما اصلا از پیش تعیین شده نیست».