Gerdab.IR | گرداب

ممنوعیت ماینینگ در اتریوم ۲.۰ چه بر سر ماینر‌ها می‌آورد؟

ممنوعیت ماینینگ در اتریوم ۲.۰ چه بر سر ماینر‌ها می‌آورد؟
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱

عرضه اتریوم ۲.۰ باعث رضایت و خوشحالی بسیاری از کاربران و طرفداران این شبکه شد. قبل از به‌روزرسانی، شبکه اتریوم از روش اجماع اثبات کار استفاده می‌کرد و به همین دلیل شبکه اتریوم به شدت وابسته به ماینر‌ها بود. ماینر‌ها یکی از دلایل اصلی امنیت و غیرمتمرکز بودن اتریوم بودند و با انجام به‌روزرسانی، این معدنچی‌ها به‌راحتی از شبکه حذف شدند.

به گزارش گرداب، به‌روزرسانی اتریوم با نام ادغام باعث شد مکانیسم اجماع این شبکه از اثبات کار به اثبات سهام تغییر کند. با این کار ماینر‌های شبکه اتریوم که تامین‌کنندگان اصلی این شبکه به حساب می‌آمدند از شبکه حذف شوند.

براساس اعلام وب‌سایت Investopedia، ارزش تجهیزات ماینر‌ها حدود ۱۹ میلیارد دلار است که اکنون بعد از ادغام دیگر برای شبکه اتریوم قابل استفاده نیست و ماینر‌ها دو راه پیش رو دارند. برخی از ماینر‌ها به سمت آلت‌کوین‌هایی با سازوکار مشابه اتریوم مانند اتریوم کلاسیک، برای ادامه فعالیت در آن شبکه‌ها رفته‌اند و برخی دیگر در اتریوم با ایجاد فورک به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

شبکه اتریوم یکی از پرترافیک‌ترین شبکه‌های بلاک‌چینی است. دلیل این حجم از استقبال و ترافیک، پلتفرم‌های امورمالی غیرمتمرکز اتریوم است. این پلتفرم‌ها با نوآوری‌ها و خلاقیت تونسته‌اند امکان استفاده از امورمالی مانند وام‌دهی، تبادلات ارز یا تعریف دارایی‌ها را در محیطی غیرمتمرکز ایجاد کنند و وابستگی به دولت‌ها را به حداقل برسانند. به همین دلیل شبکه اتریوم با استقبال شدید کاربران در چند سال اخیر مواجه شده است.

اتریوم به دلیل استفاده از روش اجماع اثبات کار، محدودیت‌هایی در سرعت و تعداد تراکنش‌های قابل پردازش در لحظه داشت که همین موضوع باعث شکل‌گیری پروژه‌های لایه دومی برای جبران این کمبود و به‌وجود آوردن امکان پذیرش تراکنش‌های بیشتر روی اتریوم شد.

با وجود توسعه و استقبال شدید شبکه اتریوم، ماینر‌ها از تراکنش‌های این شبکه سود قابل توجهی به‌دست می‌آوردند. بازدهی بالای شبکه اتریوم برای ماینینگ باعث شده بود بسیاری از افراد برای انجام فرآیند استخراج توان پردازشی خود را در شبکه برای به‌دست آوردن سود، به اشتراک بگذارند.

همین روند باعث رقابتی‌تر شدن ماینینگ در شبکه و همچنین غیرمتمرکزتر شدن آن شد. این دو دلیل در نهایت به غیرمتمرکز شدن هرچه بیشتر اتریوم منجر شده بود که با انجام به‌روزرسانی ماینر‌ها کلا از شبکه کنار گذاشته شدند.

اتریوم کلاسیک خواستگاه ماینر‌های اتریوم

درحال حاضر تنها چند بلاک‌چین وجود دارند که براساس مکانیسم اجماع اثبات کار فعالیت می‌کنند. این بلاک‌چین‌ها برای انجام ماینینگ با استفاده از کارت‌های گرافیکی سازگار هستند و ماینر‌های اتریوم می‌توانند فعالیت استخراج رمزارز خود را در این شبکه‌ها ادامه دهند.

بازدهی هیچکدام از این شبکه‌ها برای ماینینگ به اندازه اتریوم نیست؛ با این وجود بالاترین کارایی را اتریوم کلاسیک با نماد ETC ارائه می‌دهد. باتوجه به افزایش سه برابری سختی شبکه اتریوم کلاسیک در ساعات اولیه بعد از انجام به‌روزرسانی به نظر می‌رسد این شبکه خواستگاه اصلی ماینر‌ها برای ادامه فعالیت استخراج بوده است.

ماینر‌ها با انجام هارد فورک در اتریوم ماندند

یکی از تصمیماتی که پیش روی ماینر‌ها وجود داشت، ادامه شبکه اتریوم با مکانیسم اثبات کار بود. ادامه دادن ماینر‌ها باعث ایجاد فورک در شبکه می‌شود و به این ترتیب اکنون زنجیره ماینر‌ها و زنجیره اتریوم ۲.۰ به صورت موازی شکل گرفته‌اند.

گروهی متشکل از ماینر‌های چینی اتریوم، این فورک را در مخالفت با ادغام اتریوم پیشنهاد و انجام داده‌اند. شبکه ماینر‌ها EthereumPoW با نماد ETHW نام‌گذاری شده است. همانطور که اشاره شده این شبکه در کنار شبکه اتریوم ۲.۰ در حال فعالیت است. با انجام فورک در نهایت زنجیره‌ای که با استقبال بیشتری از طرف کاربران مواجه شود با ارزش می‌شود.

اتریوم کلاسیک یکی از فورک‌های اتریوم است که در نتیجه اختلاف نظر‌ها اتفاق افتاده و همانطور که مشخص است با اسقبال کاربران مواجه نشده و به نسبت اتریوم بسیار کم توسعه یافته است. این سناریو ممکن است برای EthereumPoW هم پیش آید و نتواند در رقابت با اتریوم ۲.۰ موفق شود.

نشانه‌های مثبتی مبنی بر ادامه استخراج برای ماینر‌های اتریوم وجود دارد. هرچند در کوتاه مدت نمی‌توان نظر قطعی داد. اما استخراج در شبکه اتریوم به پایان رسیده است، با این حال راه‌حل‌های اصلاح تجهیزات و شبکه‌ها برای فعالیت ماینر‌های اتریوم وجود دارد و می‌توان گفت این صنعت می‌تواند همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.