Gerdab.IR | گرداب

حاکمیت سایبری؛

به رای گذاشته‌شدن ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا

به رای گذاشته‌شدن ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱

کمیته امور خارجی مجلس آمریکا قصد دارد درباره لایحه مربوط به مسدود کردن دسترسی به اپلیکیشن ویدئویی چینی تیک‌تاک در این کشور، ماه آینده رای گیری کند.

به گزارش گرداب، رای گیری درباره این لایحه که توسط مایکل مک‌کول، رئیس جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس آمریکا برنامه‌ریزی شده است، برای کاخ سفید ابزار‌های حقوقی جهت ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا بر سر نگرانی‌های امنیت ملی، فراهم خواهد کرد.

مک‌کول به بلومبرگ نیوز گفت: این نگرانی وجود دارد که اپلیکیشن تیک تاک، امکان دسترسی دولت چین به تلفن‌ها را فراهم خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، در سال ۲۰۲۰ تلاش کرد دسترسی کاربران جدید به دانلود تیک‌تاک را مسدود کرده و سایر مبادلات مالی که عملا مانع استفاده از این اپلیکیشن در آمریکا می‌شد را ممنوع کند، اما در مبارزات دادگاهی شکست خورد.

دولت بایدن در ژوئن سال ۲۰۲۱ رسما از این تلاش دست کشید. سپس در دسامبر، مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه، قانونی تحت حمایت هر دو حزب را برای ممنوعیت تیک‌تاک معرفی کرد که تمامی مبادلات از سوی هر شرکت شبکه اجتماعی که تحت نفوذ چین و روسیه قرار دارند را ممنوع می‌کند.

اما تصویب ممنوعیت این اپلیکیشن ویدئویی که متعلق به شرکت بایت دنس است و در میان نوجوانان آمریکایی محبوبیت زیادی دارد، در کنگره با موانعی روبرو بوده و به ۶۰ رای در سنا نیاز دارد.

طی سه سال گذشته، تیک‌تاک که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در آمریکا دارد، تلاش کرده است واشنگتن را مطمئن کند اطلاعات شخصی شهروندان آمریکایی قابل دسترسی نیست و محتوای این پلتفرم قابل دستکاری توسط حزب کمونیست چین یا هر نهاد دیگر تحت نفوذ پکن، نیست.

کمیته سرمایه گذری خارجی دولت آمریکا که نهاد امنیت ملی قدرتمندی است، در سال ۲۰۲۰ به دلیل نگرانی از افتادن اطلاعات کاربران آمریکایی به دست دولت چین، به بایت دنس دستور داد فعالیت‌های تیک‌تاک در آمریکا را واگذار کند.

این کمیته و تیک‌تاک از سال ۲۰۲۱ سرگرم مذاکره برای رسیدن به یک توافق امنیت ملی به منظور حمایت از اطلاعات کاربران آمریکایی بوده اند.

تیک‌تاک اعلام کرده است بسته جامعه‌ای از تدابیر را تهیه کرده که شامل لایه نظارتی دولتی و مستقل برای تضمین عدم امکان دسترسی بیرونی به تیک‌تاک است و حدود ۱.۵ میلیارد دلار برای این اقدامات، سرمایه گذاری کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، بایدن ماه گذشته قانونی را امضا کرد که شامل ممنوعیت استفاده یا دانلود تیک‌تاک توسط کارمندان فدرال در دستگاه‌های متعلق به دولت بود. بیش از ۲۵ ایالت آمریکا استفاده از تیک‌تاک را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده اند.