Gerdab.IR | گرداب

بزرگترین هک ارز‌های دیجیتال؛ نفوذ به شبکه رونین خسارت ۶۰۰ میلیون دلاری به جا گذاشت

بزرگترین هک ارز‌های دیجیتال؛ نفوذ به شبکه رونین خسارت ۶۰۰ میلیون دلاری به جا گذاشت
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱

در طی حمله هک بریج بلاکچین، سرمایه‌های زیادی از شبکه رونین به سرقت رفته است. این هک بزرگترین نفوذ به شبکه‌های غیرمتمرکز است.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، رونین که یک بلاکچین مبتنی بر اتریوم بر شیوه بازی برای دریافت سرمایه است و بازی کریپتویی اکسی اینفینیتی بر روی آن اجرا می‌شود، به تازگی قربانی بزرگترین هک تاریخ ارز دیجیتال شده است. در هفته گذشته مبلغ ۱۷۳,۶۰۰ اتریوم و ۲۵.۵ میلیون USDC (استیبل کوین دلار) از شبکه رونین به سرقت رفته است.

برطبق هشداری که رونین اعلام کرده است، این هک به خاطر گره‌های تاییدکننده رونین و گره‌های تاییدکننده دائو اکسی بوده است که به آن‌ها نفوذ شده بود.

این باعث هک شدن کلید‌های خصوصی و استفاده از آن‌ها برای ایجاد دو برداشت جعلی در شبکه شده است که در طی آن‌ها صد‌ها میلیون دلار ارز دیجیتال از این شبکه خارج شده است. این تراکنش‌ها در روز ۲۳ مارچ، یک هفته پیش رخ داده است. اما زمان اعلام این هشدار توسط رونین امروز است.

زنجیره رونین شامل ۹ گره تاییدکننده است که برای تایید یک تراکنش ۵ گره باید آنرا تایید کنند. در گزارش رونین آمده است:

«حمله‌کنندگان توانستند کنترل چهر گره تایید‌کننده شبکه رونین و یک گره تاییدکننده ثالث از سوی دائو اکسی را در اختیار بگیرند». این سارقین یک راه نفوذ به این شبکه از طریق گره‌های RPC پیدا کرده بودند. «این گره برای نفوذ به گره تاییدکننده دائو اکسی استفاده شده است».

اکنون هم بریج شبکه رونین و هم دائو اکسی متوقف شده‌اند و رونین اعلام کرده است که تمام توکن‌های روی این شبکه (از جمله توکن اکسی αxs، توکن رونین RON و توکن جانبی بازی اکسی SLP) ایمن هستند.

برطبق قیمت فعلی اتریوم، میزان اتریوم به سرقت رفته معادل ۵۸۸,۶۷۷,۶۰۰ دلار است. افزون بر این ۲۵.۵ میلیون دلار استیبل کوین USDC به سرقت رفته است. حجم کل مبلغ به سرقت رفته را بیش از ۶۱۴ میلیون دلار می‌باشد.

این بزرگترین هک امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در طول تاریخ است و اندکی از هک شدن شبکه پالی‌نتورک در سال گذشته بیشتر است و تقریبا معادل هک بریج سولانا در ماه گذشته است.

به دنبال این خبر قیمت رونین نیز در بازار‌ها کاهش شدیدی داشته است و در طی ۱۵ دقیقه پس از انتشار خبر نفوذ، ۲۶ درصد ریزش داشته است.

در حال حاضر شبکه رونین مدعی است که در حال همکاری با نهاد‌های امنیتی و نظامی و همچنین متخصصان سایبری هستند تا سرمایه‌های به سرقت‌رفته را بازیابی کنند.