Gerdab.IR | گرداب

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور:

بانک‌ها ملزم به ایجاد شبکه‌های اختصاصی شدند

تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵

دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد: در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات بانک‌ها و تمامی زیرساخت های حیاتی در کشور ملزم به ایجاد شبکه‌های اختصاصی بر اقتصاد مقاومتی و طراحی داخلی شده‌اند.

به گزارش گرداب سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به این که در فضای مجازی شکاف هجوم و دفاع مطرح است و براساس آن دفاع به شدت هزینه بردار و حمله بسیار ارزان و ساده تر است، بر اهمیت ایجاد امنیت پایدار زمینه ای در کشور تاکید کرد.

وی اظهار داشت: از روند حرکت فضای مجازی تعابیر و مفاهیم مختلفی مطرح می شود. در ابتدا نگاه به فضای مجازی اطلاع رسانی و یک طرفه بود و بعد بحث تعاملی مطرح شد و در نهایت این که آیا جامعه ما با توسعه فضای مجازی، جامعه اطلاعاتی است، خدماتی – اطلاعاتی، سرگرمی و یا جامعه شبکه ای است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: به نظر می آید اتفاقی  که در سال های اخیر در دنیا افتاده این است که ما شاهد شبکه ای شدن با سرعت بالا در تمام حوزه های اطلاع رسانی، رسانه ای، خدماتی، سرگرمی و حتی اقتصاد هستیم.

وی با بیان این که نظام شبکه ای در دنیا در حال توسعه است، تصریح کرد: نظام شبکه ای در فضای مجازی باعث شده تا تحولات اساسی در دنیا به وجود آید و در حال حاضر پیام رسان ها، بازی های رایانه ای و حتی نظام آموزشی نیز به صورت شبکه ای شده و افراد در جهان با زبان های مختلف با هم رقابت، بازی، خرید و فروش و تجارت می کنند که با توجه به افزایش تعداد بازیگران و فعالان در فضای مجازی بحث مسائل امنیت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 فیروزآبادی با تاکید بر این که نظام بانکداری الکترونیک  نیز به سمت بانکداری مجازی – شبکه ای در حال حرکت است، افزود: با توجه به تغییر نظام بانکداری به عنوان یکی از زیرساخت های حیاتی در کشور و حرکت آن به سمت بانکداری مجازی – شبکه ای، در شبکه ملی اطلاعات الزام کردیم تا بانک ها و تمامی زیرساخت های حیاتی در کشور شبکه های اختصاصی داشته باشند بنابراین بایستی در فاز اول شبکه اختصاصی ایجاد کرده و این شبکه ها باید ویژگی های خاصی همچون مبتنی بودن بر اقتصاد مقاومتی و طراحی داخلی داشته باشند که این ویژگی ها در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات آمده است.

وی با اشاره به این که اتصال شبکه های اختصاصی در شبکه ملی اطلاعات باید از طریق گیت هایی صورت گیرد، گفت: این گیت ها باعث می شوند تا اگر بخشی از شبکه مورد حمله واقع شد به سایر قسمت ها و بخش ها وارد نشود.

 فیروزآبادی تاکید کرد: هنر ما در شبکه ملی اطلاعات و بحث کلان ملی در حوزه فضای مجازی در کشور تشخیص زود هنگام است چرا که یکی از بزرگترین مشکلاتی که در فضای مجازی وجود دارد بحث فشردگی زمان و مکان است و دشمن می تواند در کسری از ثانیه از مرزهای فضای مجازی وارد شده و ضربات جبران ناپذیری وارد کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد: اگر در فضای مجازی جنگ سایبری شکل گیرد ما باید میان یک حمله معمولی و جنگ سایبری تمیز قائل شویم و این مهم به دلیل فشردگی زمان و مکان پیچیدگی بسیاری دارد بنابراین باید بتوانیم تقسیم کار ملی خوبی انجام دهیم تا در زمان مناسب تمهیدات مقابله جنگ سایبری بعمل آید.

وی با بیان این که برای تحقق این موضوع اصلاح نظام احراز هویت در فضای مجازی کشور، تقسیم کار ملی، طرح نظارت بر شرکت های خارجی ارایه دهنده سخت افزارها و نرم افزارهای را در دست بررسی داریم و به تدریج در شورای عالی فضای مجازی بررسی و تصویب خواهد شد، تصریح کرد: در شورای عالی فضای مجازی به اتفاق آراء مسئولان مصوب کردند که تمام مشترکین ارتباطات ثابت و موبایلی  در کشور  نیز در تمامی حوزه های فضای مجازی ظرف یک ماه آینده احراز هویت شده و در غیر این صورت قطع ارتباط مزبور شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با تاکید بر این که طراحی و اجرای نظام احراز هویت در دنیا نیز مطرح است، اظهار کرد:  قبلا نگاه غربی ها به بحث امنیت در فضای مجازی و آی تی یک امر پیوستاری بود اما بعد از آن که دیدند نمی توانند امنیت را جدا از زیرساخت های حیاتی تامین کنند، بحث امنیت  به صورت زمینه ای و همزمان با ساختار مدیریتی، اهداف مدیریتی و استراتژی های سازمانی دیده می شوند.