نصب نخستین دستگاه خودپرداز بیت کوین در یک فرودگاه اروپایی

نصب نخستین دستگاه خودپرداز بیت کوین در یک فرودگاه اروپایی
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷

نخستین دستگاه خودپرداز تبدیل ارز یورو به ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده در فرودگاه بین المللی آمستردام نصب شد.

به گزارش گرداب، در چند سال اخیر ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بسیاری همچون بیت کوین، مونرو ، ریپل و اتریوم از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری برخوردار شدند و کاربران بسیاری در جهان به دنبال استخراج و تبدیل پول‌های خود به ارزهای دیجیتالی هستند چراکه این روزها بسیاری از افراد با خرید و استخراج این ارز توانستند به پول زیادی دست پیدا کنند.

بسیاری از کشورهای جهان در تلاشند تا این پول بی‌افسار را کنترل کرده و معاملات با آن را تا حد امکان محدود کنند چراکه آن‌ها بر این باورند بیت کوین به تجارت‌های غیرقانونی و غیرمجاز همچون تجارت اسلحه، تجهیزات تروریستی، قاچاق داروو مواد مخدر دامن زده و به علت آنکه مقامات قضایی و پلیس نمی‌توانند طرفین معامله را شناسایی و ردگیری کنند، باعث سهولت آن می‌شود. این درحالیست که برخی دیگر از کشورها با وضع قوانین دقیق و درست، استفاده از این ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده را مجاز اعلام کرده‌اند.

حالا فرودگاه بین‌المللی آمستردام هلند با نصب دستگاه‌های خودپرداز (ATM) از این پس به مسافران و کاربران خود این امکان را می‌دهد تا درصورت تمایل، به راحتی پول خود یعنی یورو را به ارزهای رمزنگاری شده از جمله بیت کوین و اتریوم تبدیل کنند.

این دستگاه خودپرداز قرار است تنها به مدت شش ماه به صورت آزمایشی در فرودگاه بین المللی آمستردام نصب و استفاده شود تا به مسافران خدمات تبدیل ارز را ارائه دهد.

این نخستین باری است که یک دستگاه خودپرداز و تبدیل ارز در یک فرودگاه اروپایی نصب شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. البته چند سال پیش بود که خبر نصب یک دستگاه خودپرداز بیت کوین در ایالات متحده آمریکا منتشر شد.

تانجا دیک - مدیر قسمت محصولات و خدمات مشتریان در فرودگاه اسخیپول آمستردام هلند - در این باره اعلام کرد: این فرودگاه همواره تلاش کرده است تا راه‌های خلاقانه‌ای برای خدمت‌رسانی به مسافرانش ارائه دهد، بنابراین ما با نصب نخستین دستگاه خودپرداز بیت کوین تصمیم گرفتیم که در این زمینه در اروپا پیشگام و پیشرو باشیم.

وی در ادامه افزود: این قابلیت برای آن دسته از مسافرانی که نمی‌توانند در کشورهای خود از یورو استفاده کنند، بسیار کاربردی خواهد بود تا بتوانند در پایان سفر خود و در صورت عدم نیاز به یورو، باقی مانده پول خود را به ارزهای دیجیتالی موردنظر خود تبدیل کنند.

یک ماه پیش بود که فرودگاه بریزبن استرالیا نیز از نصب یک دستگاه خودپرداز برای تبدیل ارز دیجیتالی رمزنگاری شده خبر داده بود. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش روزافزون استفاده، استخراج و محبوبیت ارزهای دیجیتالی، خدمت‌رسانی کشورهای مختلف در امکان گوناگون در این زمینه نیز رو به افزایش برود.

براساس گفته‌های تحلیلگران، زمانی که بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار در بازارهای جهانی ظهور پیدا کرد، ارزش آن حتی از یک دلار هم کمتر بود اما در ماه‌های گذشته حتی تا مرز ۲۰ هزار دلار هم رسید. درواقع، فناوری بیت‌کوین ‌که یک پول رمزنگاری شده است، این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون نیاز به هیچ بانکی مبادلات مالی خود را انجام می‌دهند و همچنین هویت طرفین معامله نیز ناشناس باقی می‌ماند.