Gerdab.IR | گرداب

بومی‌سازی نقاط کوانتومی به همت دانش‌بنیان ایرانی

بومی‌سازی نقاط کوانتومی به همت دانش‌بنیان ایرانی
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی نقاط کوانتومی کربنی را تولید کرد که با استفاده از آن روان‌کار صنعتی در دستگاه‌های ماشین‌کاری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش گرداب، نقاط کوانتومی نانوذرات بسیار کوچکی بوده که اساس صنایع الکترونیک جدید هستند و در ابزار‌هایی مانند دیود‌های نوری و کامپیوتر‌ها به کار می‌روند. نقاط کوانتومی، به خاطر کوچک بودن، دسته منحصربه‌فردی از نیمه‌رسانا‌ها به شمار می‌روند. پهنای آنها، بین ۲ تا ۱۰ نانومتر، یعنی معادل کنار هم قرار گرفتن ۱۰ تا ۵۰ اتم است. در این ابعاد کوچک، مواد رفتار متفاوتی دارند و این رفتار متفاوت قابلیت‌های بی‌سابقه‌ای در کاربرد‌های علمی و فنی به نقاط کوانتومی می‌بخشد.

یکی از جذاب‌ترین خواص نقاط کوانتومی گرافنی این است که آن‌ها یک ماده کربنی محسوب شده و بنابراین به وفور در دسترس هستند و دارای سمیت کم، انحلال‌پذیری بالا در محلول‌های گوناگون بوده و همچنین می‌توانند به گروه‌های عاملی متصل شوند. این خواص، این مواد را در مقایسه با نقاط کوانتومی نیمه‌رسانا برای کاربرد‌های بسیاری مانند نشانگر‌های زیستی، دیود‌های نور سفید، اتم‌های مصنوعی، برد‌های الکترونیکی و نسل جدید تلویزیون‌ها مطلوب می‌سازند.

از نقاط کوانتومی کربنی به دلیل دارا بودن قابلیت انتقال حرارت، در روانکار‌های صنعتی استفاده می‌شود. استفاده از این نانوساختار موجب کاهش اصطکاک قطعات ماشین‌های صنعتی می‌شود. همچنین از این محصول در رنگ‌های فلورسانس، براق‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های صنعتی نیز می‌توان بهره برد.

نقاط کوانتومی شرکت دانش‌بنیان شیمی صنعت رشد سهند در تولید روان کار، ماشین کاری استفاده می‌شود. این محصول بخش زیادی از مشکلات مربوط دستگاه‌های ماشین‌کاری را برطرف کرده و از لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی نیز شرایط مناسبی را برای مصرف‌کننده فراهم می‌کند.

براساس گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این روان‌کار دچار فساد و بوگرفتگی نمی‌شود و به دلیل فرمولاسیون خاص روان‌کار، هیچ باکتری توان رشد در این محیط را ندارد، همچنین طول عمر این روان‌کار یک سال برآورد شده است، در حالی که بیشتر روان‌کار‌های موجود در بازار طول عمر کمتر از ۲ ماه دارند.