Gerdab.IR | گرداب

شبکه اجتماعی صوتی؛ ابزار جدید عملیات روانی پنتاگون

تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۰

قرارگاه عملیات ویژه آمریکا موسوم به SOCOM در نظر دارد تا برای سوق دادن افکار عمومی مطابق با خواسته پنتاگون، دست به راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی جدید بزند.

به گزارش گرداب، نیروهای ویژه ارتش آمریکا فکر می‌کنند که راه جدیدی یافته‌اند که از طریق آن می‌توانند اذهان عمومی را به مسیرهای مورد نظر پنتاگون سوق دهند.

سازمان‌های اطلاعاتی و دفاعی آمریکا شدیداً تحت تأثیر امکانات رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند. آنها به دنبال این هستند تا از این شبکه‌ها برای پیش‌بینی ناآرامی‌های سیاسی، انتشار پیام‌های دوستانه، ردیابی گروه‌های نوظهور تروریستی، و یا حتی پیش‌بینی حادثه طبیعی بعدی استفاده کنند. البته برای انجام این کار سعی شده است تا از شبکه‌های اجتماعی موجود بهره‌برداری شود.

قرارگاه عملیات ویژه آمریکا، موسوم به "سوکوم" (SOCOM)، بر آن است تا در این پروژه جدید، دست به ایجاد ابزار کاملاً جدیدی بزنند: یک ابزار رادیویی و رسانه اجتماعی تولیدشده به وسیله کاربر که امکان استفاده از صدای انسان در رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند آندروید، آی‌فون، و نوکیا را دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تا نظرات و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

این شبکه که به صورت صوتی کار می‌کند، به عنوان ابزاری برای عملیات‌های روانی و حمایت اطلاعاتی ارتش آمریکا و طبیعتاً شکل‌دهی نگرش‌های عموم مردم به کار برده می‌شود.

سخنگوی قرارگاه عملیات ویژه آمریکا، ژنرال "ادوارد تیم‌نای" گفته است: «این قرارگاه در حال بررسی نظرات و فناوری‌هایی است که می‌توانند جای روش‌های سنتی پخش اطلاعات همانند ارتباطات رو در رو و یا پخش اعلامیه‌ها را بگیرد. ما به دنبال راه‌هایی هستیم تا از پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در یک دنیای مجازی بازخوردهای آنی دریافت کنیم. همچنین می‌خواهیم راه‌هایی را پیدا کنیم که از طریق آن مخاطبان بتوانند با دولت آمریکا به تعامل پرداخته و نظر خود را ارائه دهند.»

 در این شبکه کاربران قادرند تا با گرفتن شماره تلفن، برنامه‌های رادیویی بلندمدت خود را بسازند. همچنین آنها می‌توانند برنامه‌های مورد نظر ورزشی، خبری، فرهنگی و نیز موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنند. با استفاده از این شبکه کاربران می‌توانند در کنار پرداختن به مسائل سرگرم‌کننده، به تبادل نظر پیرامون مسائل مهم نیز بپردازند.

ادوارد تیم‌نای در خصوص این سوال که با توجه به این که این شبکه یک نوع ابزار دولتی و در راستای پیشبرد عملیات‌های روانی آمریکاست، آیا می‌توان به آن اعتماد کرد یا خیر، پاسخ داد: «به لحاظ اعتماد کردن، هیچ فرقی بین این روش با دیگر روش‌های پخش اطلاعات وجود ندارد.»

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پیش از این نیز از شبکه‌های اجتماعی مانند "فیس‌بوک" برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران و پخش پروپاگاندا متناسب با سیاست‌های آمریکا استفاده کرده بودند.

منبع: مشرق